آرشیو یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱، شماره ۳۵۵۵
سیاسی
۲

مهمانپرست: آمریکا صلاحیت عضویت در شورای حقوق بشر را ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نامزدی آمریکا برای عضویت مجدد در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: آمریکا به اعتراف بسیاری از سازمان های بین المللی، یکی از ناقضان حقوق بشر در محدوده سرزمینی و خارج از مرزهای خود است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رامین مهمانپرست افزود: این در حالی است که قطعنامه تاسیسی شورای حقوق بشر تنها به کشورهایی اجازه عضویت در این شورا را می دهد که دارای پرونده روشن و مثبت حقوق بشری باشند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به گزارش دوره ای جهانی موسوم به یو. پی. آر در شورای حقوق بشر افزود: بسیاری از کشورها نقض گسترده استانداردهای بین المللی حقوق بشر از جانب آمریکا را در این گزارش مورد اشاره قرار داده اند.

مهمانپرست تصریح کرد: بدیهی است که دولت آمریکا با سوابق منفی حقوق بشری و عملکردهای مغایر با معیارها و استانداردهای مندرج در کنوانسیون ها و معاهدات حقوق بشری سازمان ملل صلاحیت عضویت در شورای حقوق بشر را که مهم ترین سازوکار بین المللی حقوق بشری است، ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران از اعضای سازمان ملل متحد بویژه کشورهای در حال توسعه که نقش محوری در شکل گیری شورای حقوق بشر داشته اند، می خواهد که با عضویت آمریکا در شورای حقوق بشر در انتخابات بیست و دوم آبان (12 نوامبر) درمجمع عمومی سازمان ملل مخالفت کنند.