آرشیو یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱، شماره ۳۵۵۵
ایران زمین
۱۵

روند کند احیای دریاچه ارومیه

رئیس سازمان محیط زیست از اجرا نشدن 90 درصد اقدامات لازم برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

محمدجواد محمدی زاده در گفت وگو با مهر افزود: اکنون بازدهی آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه حدود 40درصد است که باید حداقل به 80 درصد برسد. به گفته وی، باید با اصلاح روش های آبیاری مصرف آب در این حوضه را کم کرده و آورد آب به دریاچه ارومیه را افزایش دهیم.

محمدی زاده در خصوص انتقاد نمایندگان مجلس در مورد روند کند و ناکارآمد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: ما با نمایندگان کمیسیون کشاورزی، برنامه و بودجه و اعضای فراکسیون محیط زیست برای رسیدگی به روند احیای دریاچه ارومیه کمال همکاری را خواهیم داشت.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: سال گذشته اعتباری معادل 264 میلیارد تومان برای اصلاح روش های آبیاری در سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان تخصیص داده شد، اما با این اعتبار فقط 10 درصد ماموریتی که برای احیای دریاچه ارومیه باید انجام شود، اجرا شده است. وی افزود: در سال جاری و سال آینده باید این اعتبار بشدت تقویت شود، زیرا فقط برای اصلاح روش های آبیاری سالانه باید حداقل 500 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مجری، اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین وزارت نیرو باید محدودیت هایی را که در رابطه با انتقال آب به دریاچه ارومیه وجود دارد، برطرف کند.رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: در حال حاضر هیچ گونه تخصیص آب جدیدی برای مصارفی غیر از تامین آب مورد نیاز دریاچه ارومیه صورت نمی گیرد و اجازه ساخت سدهای جدید در بالادست دریاچه به هیچ وجه داده نمی شود.

محمدی زاده با اشاره به مصارف آب در دیگر بخش های حوضه ارومیه اظهار کرد: با توجه به حجم این مصارف به نظر بعید می رسد وزارت نیرو قادر به تامین تعهد سالانه خود برای احیای دریاچه ارومیه باشد، بنابراین تنها راه نجات ارومیه برای جبران این کسری ها انتقال حوضه به حوضه آب است.