آرشیو یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱، شماره ۳۵۵۵
اقتصاد
۴

با راه اندازی این صندوق نقدشوندگی معاملات سهام افزایش می یابد

صندوق ثبات در آستانه راه اندازی در بازار سرمایه

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این سازمان با توجه به مجموعه دارایی های اشخاص حقوقی فعال در بازار سرمایه، سهم گروه های مختلف در صندوق ثبات را مشخص کرده است تا این صندوق هرچه سریع تر فعالیت خود را آغاز کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، ایوب باقرتبار افزود: بازار سرمایه به عنوان یک رکن بزرگ در اقتصاد کشور نقش زیادی در تامین مالی نهادها و شرکت ها به عهده دارد.

باقرتبار به نحوه شکل گیری صندوق ثبات اشاره کرد و گفت: در این صندوق، تمامی فعالان عمده بازار به نسبت میزان سهمی که در بازار دارند، بخشی از سرمایه صندوق را تامین می کنند. بر این اساس فعالان عمده حقوقی بازار هر کدام سهمی را در این صندوق گذاشته و صندوق با یک مدیریت حرفه ای شکل می گیرد.

وی افزود: در طول فرآیند فعالیت بازار زمانی که رفتار غیرمنطقی بر بازار حاکم می شود، البته این موارد نادر است، زیرا نوسان در ذات بازار است، اما زمانی که نوسانات بسیار شدید است و همه مسئولان بازار معتقدند که آن نوسان غیرعادی است، صندوق در جهت حمایت از بازار و سرمایه گذاران وارد بازار می شود.

وی تشریح کرد: این صندوق ها در زمان کاهش شدید قیمت ها، اقدام به خرید سهام می کند و زمان افزایش شدید قیمت ها که با اطلاعیه های متعدد از جانب مسئولان بازار همراه است و معتقدند ارزش ذاتی سهم پایین تر از قیمت های فعلی است، اقدام به فروش سهام می کند تا بازار به تعادل منطقی برسد و نوسانات عادی خود را ادامه دهد.باقرتبار گفت: به علاوه این صندوق افزایش نقدشوندگی در بازار را هم به همراه خواهد داشت که این موضوع افزایش اعتماد سرمایه گذاران و افزایش کارایی بازار را به همراه دارد.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که راه اندازی این صندوق در چه مرحله ای قرار دارد، گفت: سازمان بورس با توجه به پرتفوها و مجموعه دارایی های اشخاص حقوقی فعال در بازار مانند بانک ها، شرکت های هلدینگ و سرمایه گذاری های بزرگ، سهم این گروه ها را مشخص کرده است و این سهامداران باید وجوه مربوط به خود را پرداخت کنند تا این صندوق فعالیت خود را آغاز کند.