آرشیو پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱، شماره ۳۵۵۹
اقتصاد
۴

شاخص بورس به رکورد جدیدی رسید

شاخص بورس دیروز با افزایش 121واحدی به 31 هزار و 336 واحد رسید که رقم تازه ای برای این متغیر به شمار می رود.

به گزارش فارس، در شرایطی طی روزهای اخیر کاهش قیمت ارز و تشدید رکود بازارهای ارز و سکه موجب تغییر در جریان سرمایه گذاری و گاه همراه با شک و تردید شده بورس اوراق بهادار به روند صعودی همراه با نوسان خود ادامه داد، تا دیروز حد نصاب تازه ای برای شاخص به دست آید.

براساس این گزارش، تداوم سیر نزولی قیمت ارز و سکه، اعلام ادامه مذاکرات هسته ای، حذف اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها و عدم افزایش قیمت حامل های انرژی در سال جاری، احتمال حذف نرخ مرجع 1226 تومانی دلار و استفاده از نرخ های اتاق مبادله، مناسب بودن قیمت سهام اغلب شرکت ها و در مجموع حاکم بودن جو روانی مثبت، طی دو روز اخیر موجب بهبود معاملات بازار سهام نسبت به روزهای یکشنبه و دوشنبه شد.

این عوامل موجب شد تا سهام شرکت های حاضر در گروه پالایشگاهی و پتروشیمی به همراه معدنی و فلزی مورد توجه سرمایه گذاران خرد و کلان قرار گیرند و زمینه ثبت بالاترین رقم ممکن شاخص بورس مهیا شود.

به این ترتیب، بعد از رشد 236 واحدی شاخص روز شنبه و بازگشت مجدد شاخص به کانال 31 هزار تایی، دیروز هم 121 واحد دیگر به شاخص اضافه شد، تا دماسنج بازار سهام به 31 هزار و 336 واحد برسد. در این حد نصاب جدید شاخص و در برابر اثر منفی 24 و 5 واحدی دو شرکت مخابرات و ایران خودرو،شرکت های فولاد مبارکه، پالایشگاه بندرعباس، پتروشیمی پردیس، نفت و گاز پارسیان، لاستیک بارز، پتروشیمی خارک، سرمایه گذاری غدیر و فولاد خوزستان با اثر 43 تا 7 واحدی نقش داشتند.