آرشیو پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱، شماره ۳۵۵۹
ایران زمین
۱۵

انتقال آب شرب از زیر دریا به قشم

پروژه آبرسانی از زیر دریا به قشم دو سال دیگر به پایان می رسد و در زمینه اعتبار این پروژه مشکلی وجود ندارد؛ بلکه مشکل تخصیص کم اعتبار است.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو ضمن اعلام این مطلب و با تاکید بر این که آبرسانی جزایر زیر نظر وزارت نیرو نیست، اظهار کرد: در جزایر ایران از جمله قشم شرکت های مستقل، آبرسانی را انجام می دهند و آن بخش زیر نظر ما نیست.علیرضا دائمی تصریح کرد: آبرسانی به جزایر زیر نظر منطقه آزاد صورت می گیرد و در برخی موارد وزارت نیرو اصلانظارت ندارد.

وی آبرسانی از زیر دریا به قشم را یک طرح بزرگ دانست و گفت: اگر این پروژه انجام شود اساسا مشکل کل منطقه حل می شود.

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو درباره زمان اتمام پروژه اظهار کرد: خط زمینی این پروژه انجام شده است و خط ساحلی آن نیز در دست اقدام است. پیش بینی می شود که دو سال دیگر این پروژه به بهره برداری برسد.

دائمی با تاکید براین که اعتبار این پروژه مناسب نیست، اظهار کرد: مشکلمان خود اعتبار نیست بلکه تخصیص اعتبار کم است.به گزارش ایسنا، در حال حاضر در بسیاری از روستاهای جزیره قشم به وسیله تانکر آبرسانی انجام می شود و روستا نشینان هفته ای حتی تا حدود 50 هزار تومان برای آب شرب و حدود 16 هزار تومان برای آب شور می پردازند.بر این اساس برخی از روستانشینان نیز از آب، آب انبارها که شامل آب باران دو ساله می شود برای شرب آب برمی دارند و می نوشند، در حالی که این آب گاه تا دو سال راکد مانده و تصفیه نشده است.

در جزیره قشم سالانه سه تا چهار بار باران می بارد و این در حالی است که همه نقاط جزیره در هر بار بارش از نعمت باران بهره مند نمی شود.