آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۷
سیاسی
۲

سلطانیه: واشنگتن برای تامین نظر اسرائیل کنفرانس فنلاند را به تعویق انداخته است

تخلف آمریکا از معاهده «ان.پی.تی»

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آمریکا، کنفرانس عاری سازی خاورمیانه از سلاح های اتمی را به گروگان گرفته و این یک تخلف آشکار از معاهده «ان.پی.تی» است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی اصغر سلطانیه با اشاره به این که آمریکا اعلام کرده است کنفرانس هلسینکی باید به تعویق افتد، گفت: آمریکا یکطرفه برای تامین نظر رژیم صهیونیستی اعلام کرده است این کنفرانس باید به تعویق بیفتد و این خلاف مصوبه کنفرانس ان.پی.تی در نیویورک است که با اجماع تصویب شده بود.

وی با تاکید بر این که فنلاند آمادگی خود را در این باره اعلام کرده و معاون وزیرخارجه این کشور در طول یک سال گذشته مشورت هایی را انجام داده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد که آماده است به طور فعال در این کنفرانس شرکت کند، همچنین کشورهای منطقه و کشورهای عربی هم به طور رسمی بارها این مطلب را عنوان کرده اند.

سلطانیه این اقدام آمریکا را تخلف آشکار و نشانه پایبند نبودن آمریکا به مصوبه ان.پی.تی دانست و خاطرنشان کرد: این امر نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران که همواره خواستار جهان و خاورمیانه ای عاری از سلاح هسته ای است کاملادر این باره مصمم بوده و صادقانه گام برمی دارد.

سفیر کشورمان افزود: آمریکا با این اقدامات یکجانبه در واقع مانع تحقق جهانی عاری از سلاح هسته ای می شود و ما این قضاوت را برعهده جامعه بین الملل می گذاریم که ایران یا آمریکا کدام صادقانه در رابطه با اهداف صلح آمیز انرژی هسته ای و عاری سازی جهان از سلاح مرگبار اتمی و دیگر سلاح ها گام برمی دارند. سلطانیه با اشاره به این که ایران با کشورهای همفکر و کشورهای دوست در اتحادیه عرب و همچنین جنبش عدم تعهد گفت وگوهایی را در این باره آغاز کرده است، افزود: این اقدام یکجانبه توسط آمریکا، قابل تامل نیست و اعتراض همه کشورها را برانگیخته است و در واقع باعث بسیج کشورهای عاری از سلاح هسته ای در مقابل دارندگان سلاح هسته ای خواهد شد.