آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۷
اقتصاد
۴

کاهش قیمت اخیر فولاد و محصولات پتروشیمی ارتباطی با کاهش نرخ ارز ندارد بلکه به خاطر اصلاح نحوه محاسبه قیمت این محصولات است

غضنفری: نرخ ارز مرکز مبادله، قیمت ارز جاری کشور خواهد شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت به دنبال این است که نرخ ارز مرکز مبادله، بتدریج نرخ جاری ارز در کشور شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، مهدی غضنفری تاکید کرد: یکی از مراکزی که باید درخصوص حرکت ارز به سمت تک نرخی وارد عمل می شد، گمرک بود که از این طریق کاهش تعرفه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: گمرک در گذشته حقوق ورودی کالاها را برمبنای ارز مرجع 1226 تومان محاسبه می کرد، اما تصمیم گرفتیم که از ابتدای آذرماه این مبنا به ارز مبادله ای یعنی کمتر از 2500 تومان تغییر پیدا کند.

دکتر غضنفری با بیان این که حقوق ورودی یعنی عوارض تقریبا تغییر نمی کند، گفت: در محاسبات جدید، نرخ تعرفه نصف شد به این معنا که حقوق ورودی از حاصل ضرب تعرفه و مبنای ارز وارداتی تعرفه تقریبا به نیم رسید و از طرفی مبنای ارز محاسباتی تقریبا دو برابر شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در بخشنامه جدید تعدیل نرخ تعرفه گمرک که بر مبنای آن برای اولویت های یک و دو تعرفه 50 درصد و اولویت های سه تا 9 تعرفه 55 درصد خواهد بود، تاثیر چندانی در قیمت کالاهای وارداتی به کشور نیز نخواهد داشت، اما بتدریج ثباتی را که فعالان اقتصادی در مورد ارز انتظار داشتند، درحال تحقق است.

غضنفری همچنین درباره این که آیا کاهش قیمت مواد اولیه تولید همچون فولاد و پتروشیمی در بورس کالاارتباطی با کاهش قیمت ارز دارد، گفت: این گونه نیست. دو هفته قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت از بورس کالاخواست تا مبنای قیمت مواد اولیه تولید ارز بازار آزاد و چهارراه استانبول نباشد تلاش زیادی کردیم تا بالاخره مسئولان بورس قبول کردند که اجازه افزایش قیمت بالاتر از ارز مبادله ای را ندهند.

وی گفت: این توافق با بورس کالاباعث شده که قیمت مواد اولیه پایه صنعت مثل پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم و سایر شمش های فلزی متعادل شود و با توجه به این که ارز مبادله ای مسیر کاهشی دارد، قیمت این مواد متاثر می شود.