آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۷
اقتصاد
۴

افزایش مشکلات اقتصادی کشور در صورت کاهش رشد جمعیت

سرپرست پژوهشکده آمار گفت: پیش بینی های جمعیتی نشان می دهد احتمال این که جمعیت ایران قبل از سال1420 با نرخ رشد منفی مواجه شود، بسیار بالااست.

علیرضا زاهدیان، روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: اگر روند کاهش رشد جمعیت همچنان ادامه یابد، از چند جنبه با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی یادآور شد: جمعیت جوانی که هم اکنون اکثریت جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اند تا 30 سال آینده وارد دوره سالمندی می شوند و هزینه های تامین اجتماعی و مراقبت این جمعیت سالمند بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته زاهدیان، در سال های 60 تا 65 که رشد اوج تولدها بود، سالانه حدود 2/2 تا 3/2 میلیون نفر موالید داشتیم. هم اکنون این میزان سالانه به 3/1 میلیون نفر موالید رسیده است در حالی که سالانه حدود 400 هزار فوت در کشور رخ می دهد. زاهدیان تاکید کرد: شکی نیست در سال های آینده به دلیل سالخوردگی، مرگ و میر افزایش می یابد. پیش از 1420 تعداد سالخوردگان به 18 تا20 میلیون نفر می رسد.

وی ادامه داد: در صورتی که در آن زمان (سال 1420) نسبت جمعیت جوان به جمعیت سالمند کافی نباشد، کشور در تامین هزینه های لازم با مشکل مواجه خواهد شد.

سرپرست پژوهشکده آمار تاکید کرد: وقتی جمعیت به سن سالخوردگی برسد، باید به اندازه کافی جمعیت جوان باشد تا از پرداخت مالیات و بیمه آنان، سالمندان بتوانند در شرایط متعارف زندگی کنند.