آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۷
پرونده
۱۰

آمار نیروهای انسانی حماس

بدون شک موضوع تعداد نیروی انسانی، یکی از عوامل مهم هر گردان یا گروه نظامی به حساب می آید. با توجه به حساسیت این موضوع برای گروه های مقاومت، تعداد نیروهای گردان های قسام مشخص نیست.

با این حال، اگرچه جنبش حماس، تعداد نیروهای نظامی خود را به صورت دقیق اعلام نکرده است اما در اظهارات رهبران سیاسی و نظامی این جنبش، تعداد نیروهای گردان های قسام با عبارت «هزاران نیرو» توصیف می شود. طبق برخی اخبار، این گردان ها در نوارغزه دارای ده هزار نیرو است. البته تعداد آنها پس از تسلط حماس بر نوار غزه افزایش یافته و برخی آنها را حدود 15هزار نفر برآورد کرده اند.

تعداد این نیروها موضوعی بوده که رسانه های خارجی نیز بسیار در مورد آن مانور می دهند. در همین خصوص، پایگاه نظامی گینز آمریکا اعلام کرده تعداد نیروهای نظامی که با هر عنوانی در اختیار سازمان های تابعه جنبش حماس در نوارغزه هستند، به حدود 20 هزار نیروی مسلح می رسد و هر کدام در درجه های مختلفی از تجربه و کار آزمودگی هستند. البته طبق برخی اخبار نیز، ده ها هزار نفر در نوار غزه و چند هزار نفر نیز در کرانه باختری عضو این گردان ها هستند. طبق گزارش مرکز اطلاعات رژیم صهیونیستی در ژوئن 2007، گردان های قسام دارای ده هزار نیرو و دستگاه های امنیت داخلی زیرنظر حماس نیز دارای 5000 نیرو بوده که البته این تعداد ممکن است در زمان های اضطراری به 20 هزار نفر نیز برسد. البته بعد از انتخابات ژانویه 2006 و پیروزی حماس در این انتخابات، خبرگزاری سی. ان. ان تعداد نیروهای قسام را 15 هزار نفر و یورو نیوز 8000 نفر اعلام کردند.