آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۷
پرونده
۱۰

ستاره های تابناک حماس در آسمان فلسطین

شیخ احمد یاسین

شیخ احمد یاسین سال 1936 در روستای الجوره از توابع المجدل در نزدیکی عسقلان دیده به جهان گشود. هنگام سپری کردن دوران دبیرستان بود که جماعت اخوان المسلمین نظر شیخ احمد را به خود جلب کرد و همین امر مقدمه ای شد تا وی در سال 1955 با این جماعت بیعت کند. شیخ یاسین سال 1960 در حال انجام برخی تمرین های ورزشی فلج شد و به رغم این حادثه، دست از تعلیم و آموزش نکشید.

شیخ یاسین در سال 1965و درست زمانی که جماعت اخوان المسلمین در مصر و نوار غزه بشدت مورد حمله قرار گرفته بود، چند بار بازداشت شد. سال 1968 بود که وی به عنوان رهبر جنبش اخوان در فلسطین انتخاب شد. پس از مدتی وی در اندیشه فعالیت های نظامی افتاد و عنوان کرد هنگامی که جنبش ما مسلح شود، فعالیت های نظامی را آغاز خواهیم کرد. پس از آن بود که بازداشت های بلند مدت شیخ آغاز شد. اشغالگران صهیونیست او را در سال 1982 بازداشت و به 13 سال حبس محکوم کردند. اما طولی نکشید که شیخ در جریان قرارداد مبادله اسرا در سال 1984 آزاد شد.

شاید مهم ترین بخش زندگی شیخ احمد در چهاردهم دسامبر 1987 رقم خورد که وی همراه تنی چند از دوستانش، جنبش مقاومت اسلامی حماس را تاسیس کردند. هفدهم ژوئن 1989 روزی بود که شیخ یاسین در نوار غزه برای چهارمین بار به دست صهیونیست های غاصب بازداشت و این بار به حبس ابد و 15 سال زندان محکوم شد. اما این حکم نیز چندان دوام نداشت، چرا که در سال 1997 و پس از ترور نافرجام خالد مشعل در اردن و در جریان مبادله اسرا، برای درمان رهسپار این کشور شد. شیخ یاسین که به «شیخ انتفاضه» شهرت داشت در یک روز تاریخی در ششم اکتبر 1997 در حالی به نوار غزه بازگشت که ده ها هزار نفر از مردم فلسطین به استقبال وی آمده بودند. شیخ احمد یاسین در ادامه حیات خود انتفاضه الاقصی را نیز تا بیرون راندن اشغالگران از نوار غزه رهبری کرد و سرانجام روز بیست ودوم مارس 2004 پس از ادای نماز صبح در حمله هوایی بالگردهای نظامی اشغالگران صهیونیست به شهادت رسید. پیش از این نیز اشغالگران یک بار شیخ احمد یاسین را در سپتامبر 2003 مورد هدف قرار داده بودند.