آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۷
جهان
۶

شکست جدایی طلبان کاتالونیای اسپانیا

انتخابات تاریخی محلی یکشنبه در اسپانیا که موضوع جنجالی استقلال ایالت کاتالونیا را به عنوان بحث محوری خود مطرح کرده بود، با کاهش رای مردم به حزب ائتلاف و همگرایی کاتالونیا به رهبری آرتور مس روبه رو شد و عملابه شکست طرح او انجامید.

به گزارش ایرنا، براساس نتایج نهایی انتخابات که روز گذشته از تلویزیون سراسری اسپانیا اعلام شد، حزب آرتور مس در این انتخابات اگرچه همچون گذشته بیشترین آرا را نسبت به احزاب رقیب به دست آورده، اما نسبت به انتخابات دو سال پیش 12 کرسی را از دست داده و از 62 کرسی به 50 کرسی رسیده است.

با وجود افت کرسی های حزب مس، حزب چپ جمهوریخواه کاتالونیا که از ایده استقلال این ایالت دفاع می کند، با کسب 11 کرسی بیشتر در انتخابات، صاحب 21 کرسی شد.

با این حال، این دو حزب حتی در صورت ائتلاف با دو حزب کوچک تر که شمار آرای آنها به 16 کرسی می رسد نیز نمی توانند به اکثریت مطلق کرسی های مجلس محلی دست یابند. این احزاب برای به پیش بردن طرح خود نیاز داشتند 92 کرسی پارلمان را از آن خود کنند. آرتور مس پس از اعلام نتایج اظهار کرد این نتیجه اگرچه او را خوشحال کرد، اما این خوشحالی کامل نبود. وی ادامه داد تا چهار روز آینده مساله جدا شدن از اسپانیا را با مردم مطرح می کند.

از سوی دیگر، سه حزب مخالف جدایی طلبی یعنی حزب سوسیالیست با 20 کرسی، حزب مردمی 19 کرسی و حزب شهروندی با 9 کرسی در مجموع صاحب 48 کرسی در مجلس جدید ایالت کاتالونیا شدند. با این نتایج، ترکیب کلی احزاب موافق و مخالف جدایی کاتالونیا نسبت به دوره کنونی تغییر چندانی نکرده و عملاتوازن قدرت آنها همچنان حفظ شده است. در این انتخابات، نزدیک به 69 درصد از جمعیت 4 / 5 میلیون نفر واجد حق رای شرکت کرده بودند که در سه دهه اخیر یک رکورد محسوب می شود.