آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۶۷
جهان
۶

برنامه آمریکا برای بیشتر ماندن در افغانستان

تا به امروز هر زمان صحبت از حضور نظامیان آمریکا در افغانستان پس از سال 2014 مطرح می شد، فقط گفته می​شدآنان به عنوان مربیان نظامی برای آموزش سربازان افغان حضور خواهند داشت، اما اکنون خبر می رسد آمریکایی ها به دنبال طرح ریزی برنامه ای برای حضور برخی دیگر از نیروهایشان برای ادامه ماموریت های رزمی در این کشور هستند.

به گزارش ایسنا، مقام های ارتش آمریکا در حال برنامه ریزی درخصوص تعداد نیروهای این کشور در افغانستان پس از سال 2014 هستند و ممکن است تعداد سربازان باقیمانده در این کشور به ده هزار نفر برسد. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این نیروها شامل یک نیروی کوچک مبارزه با تروریسم برای مقابله با القاعده خواهد بود. به گفته یک مقام نظامی آمریکا، براساس راهبرد در حال ترسیم، نیروی مبارزه با تروریسم آمریکایی ممکن است به بخش های کوچک تقسیم شده و شامل کمتر از صد سرباز باشد.

در اقداماتی موازی، نیروهای ناتو نیز در مقرهای اصلی نظامی منطقه ای و همین طور مقرهای پلیس به نیروهای افغانستان مشاوره خواهند داد، اما به احتمال زیاد بجز عملیاتی ویژه در میدان جنگ نقش حداقلی خواهند داشت.

برنامه ریزی برای ماموریت پس از سال 2014 آزمونی زودهنگام برای باراک اوباما در دولت جدید خواهد بود، اما تنها چالش پیش روی وی نیست. پس از آن که کاخ سفید تصمیم گرفت و نحوه حضور نظامی خود را برای پس از سال 2014 به دولت افغانستان پیشنهاد کرد، باید به این مساله توجه کند که با چه سرعتی نیروهایش را در افغانستان کاهش دهد. هنوز تصمیم های نهایی برای میزان حضور نظامی ناتو و آمریکا پس از سال 2014 در افغانستان و ساختار آن توسط واشنگتن و هم​پیمانانش گرفته نشده، اما یکی از گزینه های در دست بررسی حضور حدود ده هزار سرباز آمریکا و چند هزار سرباز غیرآمریکایی ناتو پس از این تاریخ در افغانستان است.