آرشیو شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۷۰
جامعه
۱۷

انتقاد از دریافت هزینه هوشمندسازی مدارس از والدین

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد: آموزش و پرورش حق ندارد هزینه هوشمندسازی مدارس را به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار هوشمندسازی، به صورت اجباری از والدین دریافت کند.

جبار کوچکی نژاد در گفت وگو با مهر ضمن بیان این که هوشمندسازی کلاس ها، یکی از طرح های ضروری آموزش و پرورش است، افزود: باید هرچه زودتر تمامی کلاس ها بویژه کلاس ششم ابتدایی هوشمندسازی شود.

وی درباره این که در برخی مدارس انجمن اولیا و مربیان والدین را مجبور به پرداخت صد هزار تومان برای هوشمندسازی مدارس کرده اند، اظهار کرد: موضوع هوشمندسازی مدارس از مباحث بسیار جدی است، به همین دلیل ردیف بودجه جداگانه ای از محل اعتبارات دولت به آن اختصاص داده شد، اما اکنون یک ریال از این اعتبار 40 میلیارد تومانی به آموزش و پرورش اختصاص داده نشده و به همین دلیل آموزش و پرورش به کمک های مردمی روی آورده است.

کوچکی نژاد درباره دلیل اختصاص نیافتن اعتبار هوشمندسازی توضیح داد: این اعتبار به دلیل تحقق نیافتن درآمد دولت تاکنون اختصاص داده نشده و پیش بینی مجلس این است که اعتبار 40 میلیارد تومانی هوشمندسازی تا پایان سال اختصاص داده نمی شود.

بحران تدریس معلمان در صورت عدم هوشمندسازی کلاس های ششم

وی با اشاره به این که آموزش و پرورش نمی تواند به صورت اجباری از والدین پول دریافت کند، تاکید کرد: براساس اصل سوم، سی ام و 43 قانون اساسی، آموزش برای همه افراد جامعه از سوی آموزش و پرورش باید رایگان باشد. این وزارتخانه نمی تواند به دلایل مختلف از جمله هوشمندسازی مدارس از والدین به صورت اجباری پول دریافت کند و تمامی کمک های مردمی باید به صورت اختیاری باشد.

کوچکی نژاد تصریح کرد: آموزش و پرورش باید تدابیر لازم را برای هوشمندسازی کلاس ها بویژه کلاس ششمی ها بیندیشد، زیرا در صورت تامین نشدن تجهیزات مورد نیاز برای کلاس ششمی ها، معلمان این پایه دچار بحران تدریس شده و امکان آموزش درس فناوری اطلاعات را ندارند.