آرشیو شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۷۰
جامعه
۱۷

14 میلیون ایرانی درگیر بیماری های کلیوی

یک جراح و متخصص بیماری های کلیوی با بیان این که هر سال 2000 پیوند کلیه در کشور انجام می شود، گفت: 14 میلیون ایرانی به نوعی درگیر بیماری های کلیوی هستند.

دکتر محمدرضا نوروزی در گفت وگو با مهر، فشارخون و افزایش قندخون را عامل اصلی ابتلابه بیماری های کلیوی دانست و افزود: براساس آخرین آمارهای موجود که مربوط به سال 90 است، 30 درصد جمعیت کشور یعنی 14 میلیون ایرانی به نوعی درگیر بیماری های کلیوی هستند. وی با اعلام این که از هر پنج ایرانی یک نفر نیاز به بررسی وضع جسمی از نظر ابتلابه بیماری های کلیوی دارد، گفت: پیش بینی می شود که هر سال حدود 20 درصد به تعداد بیماران دیالیزی در کشور اضافه می شود.

نوروزی با اشاره به کمبود 2000 دستگاه دیالیز در کشور اظهار کرد: حدود 50 درصد از دستگاه های دیالیز در کشور بیش از عمر متوسط مورد استفاده قرار گرفته است و باید برای آنها جایگزین داشته باشیم.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی از وجود 4500 دستگاه دیالیز و فعال بودن 450 بخش دیالیز در کشور خبر داد و افزود: براساس آمارهایی که ارائه می شود، بین 15 تا 30 هزار بیمار دیالیزی تحت درمان هستند.

نوروزی با اشاره به بالابودن رشد بیماری های کلیوی در کشور و کمبود دستگاه های دیالیز، پیوند از مرگ مغزی را بهترین شیوه درمان بیماران دیالیزی دانست و گفت: از سال 1345 تاکنون 31 هزار و 850 نفر در کشور پیوند کلیه شده اند که سرنوشت 11 هزار و 850 بیمار نامعلوم است. یعنی این که نمی دانیم این بیماران فوت شده اند و یا دوباره دیالیز می شوند.

این جراح و متخصص بیماری های کلیوی افزود: در سال 88 سهم پیوند کلیه از مرگ مغزی حدود 395 مورد بود که این آمار در سال 89 به 590 مورد و در سال گذشته به 760 مورد رسید.

نوروزی با اعلام این که ایران در رتبه چهل و ششم آمار مرگ مغزی در جهان قرار دارد، گفت: اگر همه موارد مرگ مغزی در کشور حاضر به اهدای هر دو کلیه خود شوند بسیاری از مشکلات بیماران دیالیزی برطرف خواهد شد.