آرشیو شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۷۰
ایران زمین
۱۵

چوب حراج بر انار لرستان

خرید ارزان یاقوت سرخ لرستان از باغداران و فروش آن با نام انار سایر استان ها، نه تنها باعث ایجاد نارضایتی این باغداران شده، بلکه چوب حراج زدن بر دسترنج باغدارانی است که سال ها زحمت و تلاش خود را صرف بزرگ ترین انارستان لرستان کرده اند.

به گزارش مهر، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی برای فرآوری انار، ضعف بسته بندی، چوب حراج دلالان بر پیکر انار خوشرنگ لرستان، نداشتن برند و ارزان فروشی این محصول فقط بخشی از مشکلاتی است که انار لرستان رارنج می دهد.

یک باغدار کوهدشتی از بی توجهی به مشکلات باغداران گلایه دارد و دراین باره به مهر می گوید: متاسفانه انار منطقه سیاب کوهدشت به دلیل نبود بازار در استان و همچنین نبود صنایع بسته بندی، توسط استان های دیگر به صورت ارزان خریداری شده و تحت نام این استان ها بسته بندی و وارد بازار مصرف می شود.

این باغدار خاطرنشان می کند: اکنون برای این که محصول انار باغ روی دستم نماند، آن را به قیمت هر کیلو 250 تومان به فروش می رسانم، در حالی که انار در بازار با قیمت بیش از 1500 تومان عرضه می شود.

وی به وضع تنها کارخانه رب انار در منطقه سیاب کوهدشت اشاره می کند و می گوید: متاسفانه تنها واحدی که انار این منطقه را خریداری می کرد به دلایل نامعلوم نیمه تعطیل شده است.

یک باغدار دیگر نیز می گوید: اکنون بهترین و مرغوب ترین نوع انار ایران در منطقه سیاب کوهدشت تولید می شود که متاسفانه این انار به دلیل نبود بازار در باغات در حال از بین رفتن است، به طوری که حتی در برخی مواقع مجبور می شویم برای عرضه محصول خود در کنار جاده های بین شهری آنها را بساط کنیم.