آرشیو شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۷۰
جهان
۶

ادامه اعتراض تونسی ها به شرایط بد اقتصادی

اولین جرقه خیزش های مردمی و اسلامی در منطقه خاورمیانه از تونس بود و دلیل ابتدایی آن شرایط بد اقتصادی مردم معرفی شد. آن خیزش ها باعث فرار زین العابدین بن علی، رئیس جمهور این کشور به عربستان شد و با برگزاری انتخابات دولتی جدید روی کار آمد. حال با گذشت دو سال از آن حوادث و تغییر کلی چهره سیاسی این کشور، هنور هم تونسی ها دغدغه شرایط اقتصادی را دارند و به تازگی در اعتراض به این شرایط تظاهرات برگزار کردند. البته این تظاهرات با خشونت از سوی نیروی های پلیس مواجه شد.

به گزارش ایسنا، تظاهرات ساکنان استان سلیانه در شمال غرب تونس روز پنجشنبه برای سومین روز متوالی ادامه یافت و تظاهرکنندگان خشمگین با حمله به مراکز پلیس و ساختمان های امنیتی در شهرهای مختلف این استان، پنج مقر امنیتی و مرکز پلیس و نیز چند خودروی گارد ریاست جمهوری تونس را به آتش کشیدند. در این درگیری ها 210 نفر از دو طرف زخمی شدند و منابع بیمارستان از وخامت حال برخی از زخمی ها خبر دادند.

تظاهرکنندگان همچنین راه های ورودی و نیز خیابان های اصلی برخی شهرها را در این استان با سوزاندن لاستیک و ایجاد موانع مسدود و تاکید کردند تا برآورده شدن خواسته هایشان به اعتراضات ادامه می دهند. این تظاهرات ضد دولتی در پایتخت تونس نیز ادامه داشت. حدود 300 تظاهرکننده مقابل مجلس ملی موسسان تونس گردآمدند و با سر دادن شعار، استفاده از گاز اشک آور و تفنگ های ساچمه ای علیه تظاهرکنندگان در سلیانه را محکوم کردند. در همین راستا، مجلس موسسان تونس صبح روز پنجشنبه برای رسیدگی به این مشکل تشکیل جلسه داد، اما هیچ راهکار موثری در این نشست ارائه نشد. هاشم حسنی، نایب رئیس مجلس ملی موسسان گفت ما از نیروهای ارتش محلی و افسران پلیس خواسته ایم که دیگر به تظاهرکنندگان شلیک نکنند.

از سوی دیگر، حمادی الجبالی، نخست وزیر تونس در واکنش به ناآرامی ها در منطقه سلیانه گفت: فصل الخطاب بین من و کسانی که خواستار سرنگونی دولت من هستند، صندوق های رای است. الجبالی همچنین بعضی طرف ها را متهم کرد که برای رسیدن به اهداف سیاسی خود از اتحادیه سراسری مشاغل، سوءاستفاده می کنند.