آرشیو شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱، شماره ۳۵۷۰
جهان
۶

برگزاری پنجمین کنفرانس موسوم به «دوستان سوریه»

کنفرانس موسوم به دوستان سوریه پنجمین نشست خود را به میزبانی ژاپن با هدف افزایش فشارها و تحریم ها علیه دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه آغاز کرد.

به گزارش فارس، هیات های دیپلماتیک نزدیک به 70 کشور جهان دیروز جمعه در توکیو جمع شدند تا درباره افزایش فشارها به بشار اسد و همچنین به رسمیت شناختن گروه جدید مخالفان دولت سوریه تصمیم گیری کنند. «کوئیچیرو گمبا» وزیر خارجه ژاپن گفت: دوستان سوریه به خاطر شکست و نبود یکپارچگی بین اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره بحران سوریه گردهم آمدند. وی گفت: ما شدیدا نگران تسری بحران سوریه به منطقه هستیم. سازمان ملل از انجام مسئولیت های ابتدایی خود ناتوان است بنابراین جامعه بین المللی باید در این زمینه سریعا اقدامات لازم را انجام دهد.

براساس این گزارش، گروه موسوم به دوستان سوریه تاکنون چهار بار در پاریس، واشنگتن، دوحه و لاهه با یکدیگر دیدار و گفت وگو کرده اند.یک مقام وزارت خارجه ژاپن گفت: در این نشست که پنجمین نشست کارگروه تحریم ها علیه سوریه است کشورهای قزاقستان، کوزوو، اندونزی و بنگلادش برای اولین بار حضور یافتند.

اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه با ابراز نگرانی از وخامت اوضاع در آن کشور تاکید کرد برای یافتن راه حل سیاسی در سوریه تلاش کرده و هنوز تفاهم نامه ژنو را مبنای یافتن راه حل سیاسی در سوریه می داند.

این در حالی است که انگلیس از آمادگی غرب برای تسلیح مخالفان سوریه خبر داده است. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی طرح گسترش دخالت ها در سوریه برای براندازی نظام این کشور است. این روزنامه به نقل از مسئولان دولتی آگاه نوشت، با وجود این که هنوز تصمیمی گرفته نشده است؛ دولت آمریکا در حال بررسی طرح های مختلف، از جمله دادن سلاح به برخی از عناصر مسلح به صورت مستقیم است.

از سوریه نیز خبر می رسد که درگیری های شدیدی در مسیر فرودگاه دمشق در جریان است و گروه های مسلح راه های منتهی به این فرودگاه را بسته اند. به گزارش رویترز به همین دلیل شرکت های هواپیمایی قطر و امارات پروازهای خود را به دمشق لغو کرده اند.