آرشیو دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱، شماره ۵۲۴۶
بین الملل
۲۷

تیتر یک

بوینوس آیرس هرالد (آرژانتین)

بولیوی به اتحادیه مرکوسور می پیوندد

در نشست سران اتحادیه تجاری مرکوسور که با حضور روسای جمهور اروگوئه، برزیل، آرژانتین، اکوادور و بولیوی در برزیلیا برگزار شد، اوو مورالس پروتکل پیوستن به اتحادیه مرکوسور را امضا کرد. تحلیلگران بر این باورند که اتحادیه مرکوسور به دنبال گسترش خود و حضور اعضای بیشتری از امریکای جنوبی در این اتحادیه میباشد. اتحادیه مرکوسور، اتحادیه بازرگانی در منطقه امریکای لاتین میباشد. این اتحادیه که در حال حاضر متشکل از آرژانتین، برزیل، ونزوئلا، اروگوئه و پاراگوئه میباشد جمعیتی بالغ بر 263 میلیون نفر را در خود جای داده است و از نظر تولید ناخالص داخلی پس از امریکا، اتحادیه اروپا، چین، ژاپن و هند ششمین اقتصاد برتر جهان به شمار میرود.

استاندارد تودی (فیلیپین)

گفتوگوهای چهارجانبه برای حل اختلافات مرزی در دریای چین جنوبی

گفتوگوهای چهارجانبه میان فیلیپین، برونئی، مالزی و ویتنام از سرگرفته میشود. هدف از این مذاکرات پیدا کردن راهکارها و دیدگاه های مشترک درباره اختلافات مرزی و ادعاهای طرفهای مذاکره درباره دریای چین جنوبی میباشد.

رائول هرناندز سخنگوی وزارت خارجه فیلیپین با اشاره به آغاز مجدد گفتوگوهای چهارجانبه تاکید کرد: تاخیر صورت گرفته به خاطر برنامهریزیهای هر 4 کشور و ارائه طرح مشخص برای پایان دادن به اختلافات مرزی بوده است. وی تصریح کرد: این مذاکرات در سطح معاونت وزارت خارجه صورت خواهد گرفت. فیلیپین طرفدار راهحل چندجانبه برای حل اختلافات مرزی است.

نیوز (پاکستان)

ناتوانی دولت در حل مشکلات مردم پاکستان

نوازشریف رهبر حزب مسلم لیگ پاکستان طی سخنرانی در اجتماع طرفداران این حزب گفت: دولت آصف علی زرداری در حفظ ثبات و صلح پاکستان شکست خورده است. وی تاکید کرد: واقعیت تلخ این است که دولت زرداری در ابعاد سیاسی- امنیتی بلکه در حل مشکلات اقتصادی نیز ناکارآمد بوده است. دولت زرداری از تامین انرژی برق و نیز سوخت مورد نیاز کارخانه ها عاجز است.

نواز شریف تصریح کرد: محصول حکومت زرداری، بحرانی شدن وضعیت سیاسی- اقتصادی پاکستان است و مردم بایستی برای برونرفت از بحران، دست به انتخاب دیگری بزنند.