آرشیو یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۵۸۹
جهان
۶

هیلاری کلینتون با انتشار بیانیه ای کری را یک «انتخاب عالی» برای ریاست وزارت خارجه آمریکا توصیف کرد

جان کری جانشین هیلاری کلینتون شد

بالاخره پس از گمانه زنی های مختلف در مورد تصدی گری پست وزارت امور خارجه آمریکا، باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور روز گذشته به تمام این اظهارات و شایعات پایان داد و جان کری را به عنوان نامزد این سمت معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، اوباما در نشست رسانه ای که به همین منظور برگزار شده بود، گفت: تمام زندگی کری وی را برای این مقام آماده کرده است و از او به خاطر احترام و اطمینانی که در رهبران جهان ایجاد کرده قدردانی می کنم. اوباما که در محل کاخ سفید این خبر را اعلام کرد، گفت کری لزوم پیوند زدن تمام عناصر قدرت آمریکا را درک می کند و به واسطه تجربه زیاد، احتیاجی به آموزش ضمن کار ندارد. رئیس جمهوری آمریکا افزود، وی اطمینان دارد که کری بسرعت توسط مجلس سنای آمریکا تائید خواهد شد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه فعلی آمریکا که هنوز به خاطر ابتلابه یک عارضه گوارشی و بیهوشی موقت در حال استراحت است، در این مراسم معرفی شرکت نداشت، اما با انتشار بیانیه ای کری را یک «انتخاب عالی» برای ریاست وزارت خارجه آمریکا توصیف کرد. در بیانیه کلینتون آمده است: سناتور کری قادر است تا نقش رهبری آمریکا در جهان را حفظ کند و بسط دهد. بدین ترتیب کری شصت​و نه ساله نخستین عضو جدیدی است که اوباما از زمان انتخاب دوباره خود در ماه نوامبر به هیات دولتش می افزاید.

جان کری در سال 2004 به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرد، اما با اختلاف اندکی انتخابات را به جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا واگذار کرد. وی در حال حاضر ریاست کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا را بر عهده دارد.

ژوی که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 به عنوان حامی باراک اوباما شناخته می شد، در سال های اخیر سفرهایی را به عنوان سفیر از جانب اوباما به پاکستان و افغانستان داشته تا روابط دیپلماتیک بحران زده میان واشنگتن با کابل و اسلام آباد را بهبود بخشد.

وی تاکنون پنج بار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در دمشق و پیش از بروز ناآرامی ها در مارس سال 2011 میلادی دیدار کرده است. جان کری همچنین سفر بی سابقه ای را در فوریه سال 2009 به نوار غزه تحت کنترل حماس داشت.