آرشیو یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۵۸۹
جهان
۶

نخست وزیر ایتالیا استعفا کرد

ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا پس از 13 ماه، استعفای خود را به رئیس جمهور این کشور تقدیم کرد. با این استعفا راه برای برگزاری احتمالی انتخابات در فوریه سال آینده میلادی باز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مونتی که کمیسیونر پیشین اروپا به شمار می رود، یک سال قبل به عنوان نخست وزیر ایتالیا منصوب شد تا این کشور را از بحران اقتصادی نجات دهد. به نظر می رسد جورجیو ناپولیتانو، رئیس جمهوری ایتالیا احتمالادر چند روز آینده پارلمان را منحل کند. وی پیشتر اعلام کرده بود زمان برگزاری انتخابات، بیست و چهارم فوریه 2013 میلادی خواهد بود. هم اکنون مونتی به فعالیت خود به​عنوان نخست وزیر به صورت موقت ادامه می دهد.

گرچه رهبران اروپایی چون آنگلامرکل، صدراعظم آلمان و خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا خواستار تداوم اصلاحات اقتصادی مونتی هستند، اما دو حزب اصلی ایتالیا اعلام کرده اند مونتی باید از این اصلاحات دست بکشد. مونتی که نامه استعفای خود را در جریان یک نشست در کاخ ریاست جمهوری تقدیم ناپولیتانو کرد، حمایت نکردن حزب مردم آزادیخواه ایتالیا از دولت در پارلمان و فشار سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر سابق ایتالیا را دلیل استعفای خود اعلام کرد. برلوسکنی پس از استعفای مونتی گفت: امروز تجربه دولت تکنوکرات به پایان رسید.

براساس یک نظرسنجی که هفته گذشته صورت گرفت، مشخص شد 61 درصد مردم ایتالیا نمی خواهند مونتی به کار خود ادامه دهد. استعفای مونتی در حالی صورت گرفت که ایتالیایی ها در آستانه تعطیلات کریسمس با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

برخی با استعفای مونتی این سوال را مطرح می کنند که آیا دوباره برلوسکنی زمام قدرت را در ایتالیا به دست خواهد گرفت یا خیر؟ این سیاستمدار هفتاد و شش ساله و بدنام ایتالیایی که یک سال پیش مجبور به استعفا شد، هم اکنون با انتقاد شدید از برنامه های مونتی قصد دارد دوباره به قدرت بازگردد. چند روز پیش وی با انتقاد شدید از آلمان گفت: آلمان اتحادیه اروپا را تحت سلطه خود درآورده است. به گزارش مهر، برلوسکنی مدعی شد به واسطه سیاست های تحمیل شده از سوی اتحادیه اروپا، مردم ایتالیا در وضع بدی گرفتار شده اند و این سیاست ها نشانی از خودپسندی است نه یکپارچگی. وی افزود: اقدامات ریاضتی ماریو مونتی، کشور را به جای بهبود به ورطه رکود کشانده است.