آرشیو یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۵۸۹
صفحه آخر
۲۰
حاشیه خبر

کوله پشتی ضدگلوله و جان دانش آموزان آمریکایی

رضا عظیمی

مگر می شود آمریکایی ها و مردم دنیا به همین راحتی ها حادثه جمعه گذشته در شهر نیوتاون و در مدرسه ابتدایی سندی هوک را فراموش کنند. مگر خانواده آن 20 کودک می تواند قبول کند که به همین سادگی و به خاطر رفتار غیرعادی یک جوان بیست ساله، جشن سال نو میلادی امسال را باید بدون فرزندانشان بگذرانند. گوش آنها هم طی این مدت باز پر شده از لفاظی و اظهارنظرهای سیاستمداران در مورد ممنوعیت فروش و حمل سلاح.

حالادر کنار این سخنان و حرف ها، یک شرکت آمریکایی دست به ابتکاری تازه زده تا بتواند تاحدودی از جان دانش آموزان در مقابل چنین حملاتی دفاع کند. به گزارش مهر، این ابداع جدید یک کوله پشتی بالستیک ساخت شرکت آمریکایی امندمنت است که مانند یک جلیقه ضدگلوله عمل می کند. اگرچه هرکسی می تواند از این کیف استفاده کند، اما بنا به گفته طراحان آن، هدف از ساخت آن دانش آموزان بوده است.

هدف سازندگان این بوده است که وقتی حمله تروریستی صورت می گیرد، این کیف از کاربر خود (دست کم از بخشی از بدن) محافظت و به عنوان یک سپر بین بدن کاربر و مهاجم عمل می کند. اغلب قسمت های این کوله پشتی از پلی استر معمولی ساخته شده، اما پانل پشتی آن از ماده ای ساخته شده که اختصاصی این شرکت است. این ماده که «رینوهاید» نام دارد با همکاری موسسه نانو دانشگاه یوتا ساخته شده است و در آن از نانولوله های کربنی در پارچه به کار گرفته شده تا گلوله را متوقف سازد. این ماده سبک و قابل انعطاف است و زمانی که مورد اصابت گلوله قرار می گیرد کمتر فشار را به بدن وارد می کند.

خریداران می توانند باتوجه به نیاز خود، کیف های دارای دو سطح حفاظت را انتخاب کنند.

والدین حتی می توانند کوله پشتی های معمولی کودکان خود را به این شرکت بفرستند تا آن را با این ماده جدید ضدگلوله کنند. قیمت این کوله پشتی جادار 300 دلار تعیین شده است. البته اگر در این گونه حملات، ناحیه سر مورد اصابت قرار بگیرد، این کوله پشتی و نمونه های مشابه اش چندان کارایی ندارد.

راستی نمی شود به جای ساخت چنین ابزارهایی، برخی از قوانین را تعدیل یا دستخوش تغییر کرد که خشونت و چنین حوادثی هیچ گاه در جامعه اتفاق نیفتد؟