آرشیو دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۶۰۶
رسانه: رادیو و تلویزیون
۳

توحیدی: «خاطراتی برای تمام فصول» مرثیه سرایی نمی کند

فرهاد توحیدی «خاطراتی برای تمام فصول» را مستندی خواند که در قالب یک اثر پژوهشی از احساسات تماشاگران نسبت به جانبازان شیمیایی سوءاستفاده نمی کند.

فرهاد توحیدی، فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون درباره مستند «خاطراتی برای تمام فصول» ساخته برادران رزاق کریمی که جمعه ها ساعت 20 از شبکه یک پخش می شود به مهر گفت: ارزش این مستند به خاطر باز کردن روزنه ای روی یکی از ناشناخته ترین موضوعات هشت سال دفاع مقدس است.

وی افزود: اساسا اطلاع دقیقی از این موضوع در جامعه وجود ندارد. بخصوص نسل سوم و چهارم که جنگ را ندیده است درک روشن و مستقیمی از این موضوع ندارد. در این شرایط «خاطراتی برای تمام فصول» زوایای پنهان را آشکار می کند و از جنایاتی که در زمان جنگ علیه ایران استفاده شده اطلاعات عمیق و دقیقی می دهد.نویسنده سریال دفاع مقدسی «شوق پرواز» یادآور شد: همان طور که می دانید ملت ایران از اولین قربانیان استفاده از سلاح های شیمیایی است و این مستند از این حیث قابل توجه است؛ چراکه حملات شیمیایی عراق علیه ایران را که مدت ها تکذیب می شد، به تصویر می کشد.

توحیدی ارزش این مستند را نزدیک شدن به موضوع قربانیان حملات شیمیایی خواند و ادامه داد: آنها جزو بهترین نیروها و مخلص ترین بچه هایی بودند که در جبهه های دفاع مقدس می جنگیدند و این مستند ما را با عامل این رنج آشنا می کند.شهروندان و پزشکان اتریشی که درگیر این موضوع می شوند و افرادی که به طرز باور نکردنی به این مجروحان در اتریش خدمت می کنند، در «خاطراتی برای تمام فصول» نمایش داده می شود.

این فیلمنامه نویس، ساخته برادران رزاق کریمی را منحصر به فرد خواند و تصریح کرد: این مستند مرثیه گرایی ندارد و از این حربه استفاده نمی کند. از طرف دیگر اثر کوشش می کند عقل و دل را با یکدیگر بیامیزد و همانقدر که عقلانیت و عشق در ساخت آن دخیل است، احساسات و عواطف نیز در آن هدایت می شود. همچنین به جهت خلق زبان تازه می تواند بینندگانی که جنگ را ندیده اند، با خود همراه کند.