آرشیو دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۱۲
جهان
۶

مراسم تحلیف اوباما برگزار شد

باراک اوباما روز گذشته مراسم رسمی تحلیف دور دوم ریاست جمهوری اش را با جشنی کوچک در کاخ سفید برگزار کرد. به گزارش ایسنا، طبق قانون اساسی آمریکا رئیس جمهور این کشور باید مراسم سوگند خود را ظهر بیستم ژانویه (دیروز) برگزار می کرد. برهمین اساس، ادای رسمی سوگند در اتاق آبی کاخ سفید و در ساعات پایانی دیشب برگزار شد، اما مراسم تحلیف به طور عمومی امروز برگزار می شود.

اوباما پس از سوگند یاد کردن، امروز در جشن عمومی حضور پیدا خواهد کرد و برای مردم سخنرانی می کند. در همین راستا، هزاران کارگر و داوطلب مشغول به کار بوده اند تا ساخت وسازهای جشن امروز را به پایان برسانند و چادرهای سفید، تریلرها و مولدهای برق در مسیر اصلی تفریح گاه واشنگتن نصب شود. همچنین ساختمان های نزدیک این محل نیز با پارچه های قرمز، سفید و آبی تزئین شده است. خود اوباما نیز آستین ها را بالازده و آماده شده تا به عنوان بخشی از «روز ملی خدمات» که جشن های تحلیف با آن شروع می شود، یک مدرسه را با دیگر داوطلبان تمیز کند؛ همان گونه که او روز قبل از نخستین سوگند ریاست جمهوری در سال 2009 را این گونه گذرانده بود. اوباما همچنین از داوطلبان خواست تا یاد مارتین لوترکینگ، رهبر آزادی های مدنی را گرامی بدارند که تولدش (امروز) یک تعطیلی ملی برای آمریکاست.

در سال 2009 حدود دو میلیون نفر در واشنگتن جمع شدند تا شاهد نخستین مراسم سوگند اوباما باشند، اما گفته می شود در مراسم امروز نزدیک به 800 هزار نفر حضور خواهند داشت.

البته مراسم دیروز یک حاشیه نیز داشت. به گزارش منابع خبری، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا دیروز در مراسم تحلیف گافی داد که بسرعت به تیتر اول اغلب رسانه های جهان تبدیل شد. به گزارش رویترز، جو بایدن دیروز زمانی که پشت میکروفن قرار گرفت، گفت: مفتخرم که رئیس جمهور آمریکا هستم. بایدن که به دادن گاف های متعدد در مراسم رسمی مشهور است، بسرعت درصدد جبران این گاف برآمد و گفت: این مایه افتخار است که معاون رئیس جمهور آمریکا هستم. رویترز از این گاف بایدن به عنوان تصمیم وی برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 یاد کرده است.