آرشیو دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۱۲
جهان
۶

فراخوان اعتصاب در عراق

با ادامه تظاهرات ضددولتی ساکنان استان های مختلف عراق، برگزارکنندگان تظاهرات در موصل اعلام کردند، از روز دوشنبه در این شهر اعتصاب عمومی برگزار می کنند.

به گزارش ایسنا، کمیته برگزارکننده تظاهرات ضددولتی در موصل اعلام کرد: تمامی اماکن تجاری این شهر در روز دوشنبه تعطیل خواهد بود. مخالفان این اقدام را هشداری به دولت مرکزی خواندند تا بغداد هر چه سریع تر به خواسته های آنها پاسخ مثبت دهد.اعتراضات در موصل که مرکز استان نینوا و یکی از بزرگ ترین شهرهای عراق محسوب می شود وارد بیست و پنجمین روز خود شده و تظاهرکنندگان تاکید دارند تا برآورده شدن خواسته هایشان به تظاهرات ادامه دهند.

در همین حال مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق بار دیگر از دولت مرکزی خواست تا به خواسته های مخالفان پاسخ مثبت دهد و به منظور تحقق زندگی بهتر برای عراقی ها با مخالفان مذاکره کند. وی در سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: دولت مرکزی باید برای یافتن راه حلی جدی با خواسته های مردم عاقلانه تعامل کند و به اقدامات خود در به حاشیه راندن دیگر گروه ها پایان دهد. وی با تاکید بر حمایت اقلیم کردستان عراق از خواسته های مخالفان از آنها خواست تا هشیار باشند و در چارچوب قانون عمل کنند و بدون پناه بردن به خشونت، مسالمت آمیز بودن تظاهرات خود را حفظ کنند.

در یک خبر دیگر مربوط به عراق، هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق ضمن اعلام این که طرح هایی برای حل و فصل اعتراضات در برخی شهرهای این کشور در جریان است، اظهار کرد: رئیس جمهور عراق مرحله خطر را پشت سر گذاشته است.

به گزارش مهر، زیباری پس از حضور در نشست مقدماتی وزیران امور خارجه و اقتصاد اجلاس اقتصادی کشورهای عربی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بیماری جلال طالبانی در بدترین زمان یعنی هنگامی که عراق دچار بحران سیاسی است رخ داد، چرا که ایشان نقش مهم و موثری در ایجاد وحدت میان ملت و دولت عراق و اتحاد میان تمامی رهبران عراقی ایفا می کند.