آرشیو چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۱۹
سیاسی
۲

تائید طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان از تائید طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در آخرین جلسه اعضای این شورا خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی با اعلام این خبر گفت: پس از اصلاحاتی که مجلس اعمال کرد؛ مغایرتی در اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در جلسه اخیر شورای نگهبان با شرع و قانون اساسی ملاحظه نشده است. وی افزود: هیات اجرایی مرکزی نیز در این قانون باقی ماند، گر چه ایراداتی را نسبت به اختیارات این هیات داشتیم که مجلس محترم آنها را اصلاح کرد و مقداری اختیارات این هیات محدود شده است.

براساس طرح مجلس، انتخابات ریاست جمهوری توسط هیات اجرایی مرکزی انتخابات متشکل از نمایندگانی از سه قوه و هفت نفر از چهره های ملی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و به ریاست وزیر کشور اجرا می شود.

طرح مجلس درباره دوشغله ها 14 ایراد دارد

کدخدایی همچنین درخصوص نظر شورای نگهبان درباره طرح مجلس درباره ممنوعیت عضویت کارمندان و مدیران دستگاه های اجرایی در هیات های مدیره نیز توضیح داده است.

وی با بیان این که تفسیر شورای نگهبان مبنی بر این بوده است که عضویت در شورای نگهبان شغل محسوب نمی شود، گفت: تفسیر شورای نگهبان همچنان بر جای خود باقی است که عضویت در شورای نگهبان شغل نیست. با توجه به این که چنین تفسیری از سوی شورای نگهبان وجود دارد و بارها مطرح شده است، ما تعجب کردیم که چطور بحثی را که مربوط به هیات مدیره ها و پرداخت های آنچنانی که دارند، می باشد به حقوقدانان شورای نگهبان نسبت می دهند. وی با یادآوری این که ماده 15 طرح مجلس عینا همان چیزی است که قبلامجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسانده بود، افزود: قانونی که به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است چون با مخالفت شورای نگهبان مواجه شده بود به مجمع رفت و در مجمع مصوباتی که مربوط به اختلاف شورای نگهبان و مجلس هست، محدود به زمان مشخصی است، بنابراین نمی توانند دوباره آن را اینجا بیاورند.