آرشیو یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۲۲
جهان
۶

رایزنی های چندجانبه درباره بحران سوریه

به رغم گذشت 22 ماه از درگیری های خونین سوریه هنوز راه حل مناسبی برای پایان دادن به خشونت ها در این کشور یافت نشده است. این درگیری ها که عمدتا از سوی گروه های مسلح وابسته به کشورهای خارج شکل گرفته هر روز ابعاد تازه تری به خود گرفته و هم اکنون به صورت کلافی سردرگم درآمده است. در آخرین تلاش ها اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب با خواندن تازه ترین گزارش خود از سوریه اعلام کرد تنها شورای امنیت است که با دخالت خود می تواند به این بحران پایان دهد.

روز گذشته از یک سو اعلام شد سعید جلیلی، رئیس شورای امنیت ملی ایران طی یک سفر مهم به سوریه قرار است با مقامات این کشور مذاکراتی داشته باشد و آخرین تحولات منطقه و سوریه را بررسی کند. از سوی دیگر دیروز قرار بود نشست چهارجانبه ای بین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جو بایدن، معاون باراک اوباما از یک سو و معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه و اخضر ابراهیمی از سوی دیگر صورت گیرد. پیش از این، معاذ الخطیب آمادگی مشروط خود را برای گفت وگو با دولت سوریه اعلام کرده بود. الخطیب چهارشنبه گذشته اعلام کرد با تحقق دو شرط، یکی آزادی 160 هزار زندانی سیاسی و دوم، تمدید زمان گذرنامه سوری های خارج از این کشور حاضر است با مقامات دولت دمشق گفت وگو کند.

با این حال وزارت امور خارجه روسیه با کاهش سطح این مذاکرات به صورت تلویحی اشاره کرد که ممکن است مذاکراتی کم ارزش وجود داشته باشد. در صورت برگزاری چنین نشستی که تا لحظه تنظیم این گزارش خبر آن تائید نشده است برای نخستین بار خواهد بود که آمریکا و روسیه که مواضع مختلفی درباره امکان مشارکت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در دولت انتقالی سوریه دارند با مخالفان سوریه نشست مشترکی برگزار می کنند. مخالفان گفته اند بشار اسد جایگاهی در دولت آینده نخواهد داشت. اخضر ابراهیمی نیز گفته است برای برون رفت از این بحران باید یک دولت انتقالی با اختیارات کامل تشکیل شود. بی تردید چنین دولتی ترکیبی از مخالفان و نیروهای دولتی خواهد بود.