آرشیو یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۲۲
جهان
۶

درگیری ها در اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر

مسئولان ترکیه ای از هویت عامل حمله انتحاری در مقابل سفارتخانه آمریکا در آنکارا که از اعضای یک حزب با ممنوعیت فعالیت در ترکیه بوده است، پرده برداشتند. گفته می شود وی «اجوید. ش» نام داشته و از اعضای «جبهه راستگرا و رادیکال حزب مردمی انقلابی آزادسازی» است که روز جمعه دست به یک حمله انتحاری در مقابل سفارتخانه آمریکا در آنکارا زد.

عامل این حمله سابقه محکومیت داشته و پیش از این نیز به اتهام برنامه ریزی برای حمله انتحاری به پادگان نظامی و مرکز مدیریت امنیت در استانبول بازداشت شده بود.

به گزارش منابع ترک، دفتر نگهبانی در مقابل سفارتخانه آمریکا از دو بخش تشکیل شده که یک مانع شیشه ای بین این دو بخش و دستگاه های اشعه در دو بخش وجود داشته است، اما عامل این حمله در بخش اول حمله انتحاری را انجام داد که به کشته شدن خودش و «مصطفی آکارسو»، از محافظان امنیتی ترکیه و زخمی شدن «دیدم تونجای»، یک روزنامه نگار منجر شد. لیکن دو نگهبان دیگر که در بخش پشت مانع شیشه ای قرار داشتند، به دلیل ضدگلوله بودن مانع شیشه ای جان سالم به در بردند.

رئیس جمهوری و نخست وزیر ترکیه در پی این انفجار با ارسال پیام هایی جداگانه به رئیس جمهوری آمریکا از این حادثه ابراز تاسف کردند.

به گزارش ایرنا، عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه در پیام خود با تاکید بر این که مسئولان ذی ربط ترکیه و آمریکا با همکاری یکدیگر مسببان این حمله خائنانه را شناسایی خواهند کرد، افزود: بدون شک این اقدام عزم ما را برای همکاری در مبارزه با تروریسم راسخ تر خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر نیز در این پیام گفت: عملیات تروریستی که علیه سفارت آمریکا در آنکار رخ داد به مثابه حمله به ترکیه بود.