آرشیو چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۳۶
سلامت
۲۰
ویزیت

شب های خیس

دکتر محمد کیاسالار

مشکل فرزندتان چیست؟ هفت سالش شده ولی هنوز شب ها جایش را خیس می کند!

هر شب؟

نه، بعضی شب ها.

شما و همسرتان وقتی بچه بودید، شب ادراری نداشتید؟

چه ربطی دارد؟!

ربطش در ژنتیک است. احتمال شب ادراری در بچه هایی که پدر و مادرشان در کودکی این مشکل را داشته اند، 80 درصد است! فرزندتان استرس خاصی ندارد؟

نه، اصلااین شب ادراری هم برایش مهم نیست انگار.

اشتباه می کنید! کودک از این وضع می رنجد؛ مخصوصا وقتی در مدرسه می بیند دوستانش این مشکل را ندارند. تا حالابرای درمانش چه کرده اید؟

هر کاری که فکرش را بکنید؛ از جریمه کردنش گرفته تا پوشک کردنش هنگام خواب.

این کارها جواب نمی دهد. پوشک کردن کودک، مخصوصا بعد از پنج سالگی، اصلاتوصیه نمی شود. جریمه هم فقط استرس او را بیشتر می کند و درمانش را سخت تر...

نسخه

به جای جریمه، تشویقش کنید. برای هر شب خشک، جایزه ای به او بدهید. صبور باشید و خیالش را راحت کنید که از دستش ناراحت نیستید. به او اطمینان بدهید بالاخره بر این مشکلش غلبه می کند. تشویقش کنید هر شب قبل از خواب برود دستشویی. بد نیست برای دلگرمی اش خودتان هم همین کار را بکنید و این را تبدیل کنید به قانون خانه. چراغ شب را روشن بگذارید تا اگر شب خواست دستشویی برود، نگران تاریکی نباشد. از غروب به بعد، سهم مایعاتش را کم کنید. برای دریافت مایعات هم قانون بگذارید: 40 درصد مایعات روزانه از 7 صبح تا ظهر، 40 درصد از ظهر تا 5 عصر و از این ساعت تا ساعت خواب، فقط 20 درصد. شب ها نوشابه و قهوه و چای به او ندهید. با او حرف بزنید و اضطرابش را کم کنید تا کم کم بر مشکلش غلبه کند. برای دارودرمانی از پزشک کمک بگیرید.