آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۵۸
جهان
۶

صاحب​نظران «یعلون» را سیاستمداری تندرو در قبال فلسطینی ها و در مقابل فردی میانه رو در مورد مناقشه هسته ای ایران می دانند

وزیر جنگ جدید رژیم صهیونیستی منصوب شد

در حالی که روز جمعه خبر توافق گروه های داخلی رژیم صهیونیستی بر سر تشکیل کابینه ائتلافی در رسانه ها مخابره شد، بسیاری چشم انتظار معرفی وزیر جنگ جدید این رژیم بودند. در نهایت روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی فرد جدیدی را معرفی کرد تا جای ایهود باراک در کابینه این رژیم را بگیرد.

به گزارش فارس، نتانیاهو روز گذشته رسما موشه یعلون را به عنوان وزیر جنگ جدید رژیم صهیونیستی منصوب کرد. یعلون در کابینه قبلی معاون نتانیاهو و وزیر امور استراتژیک این رژیم بود. به این سیاستمدار و نظامی شصت وسه ساله اسرائیلی که نام اصلی اش موشه اسمیلانسکی است، بوگی هم می گویند. لقب یعلون بین سال های 1968 تا 1971 که او خدمت سربازی اش را در یکی از گروه های جوانان ارتش رژیم صهیونیستی می گذراند، به او داده شد و پس از آن هم با همین نام معروف شد.

یعلون سابقه زیادی در ارتش رژیم صهیونیستی دارد. او در سال 1995 به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل منصوب شد. در زمان انتفاضه دوم فلسطینی ها در سپتامبر 2000، یعلون به عنوان افسر فرمانده در واحد مرکزی فرماندهی ارتش مشغول به فعالیت بود. در جولای 2002 بود که او به بالاترین سمت نظامی اش دست یافت و به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش انتخاب شد. مهم ترین اقدامی که او در دوره فعالیتش به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش انجام داد، تلاش برای سرکوب انتفاضه و اعتراض فلسطینی ها بود.

سال 2005 پایان فعالیت یعلون در این سمت عالی نظامی بود! چرا که شائول موفاز وزیر جنگ وقت دیگر نخواست که یعلون در این سمت به کار خود ادامه دهد و ماموریت او را تمدید نکرد. یکی از دلایل اصلی اختلاف میان او و موفاز مخالفتش با طرح عقب نشینی نیروهای اسرائیل از نوار غزه بود. با رفتن یعلون از ستاد مشترک ارتش، دان حالوتس جای او را گرفت و طرح عقب نشینی از غزه را اجرایی کرد. مجموعه مواضع و رویکردهایی که یعلون در دوران فعالیت های نظامی و سیاسی اش داشته، از او سیاستمداری تندرو در قبال فلسطینی ها و در مقابل فردی میانه رو در مورد مناقشه هسته ای ایران، تصویر کرده است.