آرشیو پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۲، شماره ۳۶۶۴
سیاسی
۲

انتقاد آیت الله مکارم از فتوای مفتی عربستان

آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از فتوای اخیر رئیس مفتیان عربستان گفت: صدور این گونه فتواها به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی و دعوت به جنگ مذهبی در جهان اسلام است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این مرجع تقلید در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، فتوای آل الشیخ، رئیس مفتیان عربستان سعودی مبنی بر لزوم مبارزه مسلمانان با شیعیان را عجیب و دارای منشاء سیاسی و فرهنگی دانست و اظهار کرد: وی اخیرا در حکمی با نهایت تعجب اعلام کرده که بر تمام مسلمانان لازم است با شیعیان مبارزه کنند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که امروز وهابیون مصر نیز شروع به فعالیت و شیعه ستیزی کرده اند و تاکید می کنند که نباید با ایران رابطه برقرار شود، افزود: به عقیده ما سرچشمه این شیعه ستیزی دو عامل است، نخست این که افرادی مانند آل الشیخ، رئیس حکومت (آل سعود) را اولوالامر می دانند و علت دیگر آن که از دولت شان ارتزاق می کنند و از آنها حقوق می گیرند.

وی با تاکید بر این که غرب به دنبال راه اندازی جنگ طایفه ای در جهان اسلام است، ابراز کرد: دولت سعودی نیز با آمریکا و اسرائیل رابطه دارد و آنها را دعوت به اختلاف افکنی می کند و دولتمردان و حکام سعودی نیز مفتیان را وادار به ایجاد اختلاف بین مسلمانان می کنند.

آیت الله مکارم شیرازی وحشت از منطق شیعه و اهل بیت(ع) را عامل دیگر فتواهای عجیب برخی مفتیان دانست و اظهار کرد: اینها حتی از ورود گردشگران شیعه به مصر هم هراس دارند و از رواج فرهنگ اهل بیت(ع) بشدت در وحشت هستند.

وی گفت: تمام کتب اهل سنت در کتابخانه های ما وجود دارد اما مفتیان وهابی از وجود یک کتاب ما در کتابخانه های خود در وحشت و هراس هستند و ترس شان نیز از منطق و مکتب ما است.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: امیدواریم مفتیان ناآگاه دشمنان اصلی خود را بشناسند و جامعه اسلامی را به وحدت، و نه به جنگ و تفرقه و خونریزی دعوت کنند.

وی تصریح کرد: وهابیت امروز به دوران جاهلیت و خشونت اعراب برگشته است.