آرشیو پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۲، شماره ۳۶۶۴
جهان
۶

مذاکره برای پایان بن بست در ایتالیا

با گذشت 40 روز از انتخابات پارلمانی ایتالیا، این کشور همچنان در بن بست سیاسی قرار دارد و هنوز دولت جدید تشکیل نشده است. برای پایان دادن به این بحران سه شنبه شب «پیر لوییجی برسانی» رهبر حزب دموکرات ایتالیا با «سیلویو برلوسکنی» نخست وزیر پیشین کشور و رهبر حزب راست میانه ملاقات کرد.

به گزارش ایسنا، انریکو لتا، معاون برسانی به خبرنگاران حاضر در پارلمان گفت: این یک نشست بسیار خوب بود، اما ما تازه اول راه هستیم.

وی افزود: این نشست تنها بر مساله رئیس جمهوری آتی متمرکز شده بود و هیچ صحبتی از هرگونه توافق احتمالی برای تشکیل دولت مطرح نشد.

انریکو لتا همچنین گفت، نشست های بیشتری در چند روز آینده با حزب متعلق به برلوسکنی و دیگر احزاب صورت می گیرد اما نام هیچ یک از افرادی که قصد دارند برای آغاز انتخابات ریاست جمهوری هجدهم آوریل (بیست ونهم فروردین) آماده شوند، در این نشست مطرح نشد. دوره ریاست جمهوری جورجیو ناپولیتانو پانزدهم می (بیست وپنجم اردیبهست) سال جاری میلادی پایان می یابد و انتخابات آتی ریاست جمهوری یک آزمایش بزرگ دیگر برای پارلمان ایتالیاست که از سه حزب راست میانه، چپ میانه و همچنین جنبش پنج ستاره تشکیل شده است.

از سوی دیگر، آنجلینو آلفانو سخنگوی حزب برلوسکنی نیز گفت: «باید درباره انتخاب رئیس جمهور به توافق برسیم که مخالف بخش مهمی از مردم ایتالیا نباشد.

هنوز نام نامزد محبوب و ایده آل برای این انتخابات ریاست جمهوری اعلام نشده، اما نام چند نفر از جمله رومانو پرودی و جولیانو آماتو، نخست وزیران سابق ایتالیا و اما بونینو، کمیسیونر سابق اروپا در لیست نامزدهای انتخاباتی قرار دارد.

در بحبوحه این مذاکرات سیاسی، اتحادیه های کارگری ایتالیا با فراخوان عمومی برگزاری یک اعتصاب سراسری را برای شبکه راه آهن این کشور سازماندهی کردند. به گزارش ایرنا، اتحادیه های کارگری از تمامی کارکنان در این بخش خواسته اند جمعه پیش رو اعتصاب هشت ساعته خود را از ساعت 9 صبح آغاز کنند.

این اعتصاب شامل تمامی بخش های اجرایی و عملیاتی راه آهن می شود و تنها استان مرکزی توسکانا که اخیرا اعتصاب دیگری برگزار کرده بود، از آن مستثنا می ماند.

اتحادیه های کارگری دلیل فراخوان این اعتصاب را «پیدا نشدن راه حل اشتغالی بویژه در رابطه با واگذاری فعالیت های نگهداری به بخش های داخلی، تقویت بخش فروش و خدمات، مدیریت صحیح شیفت ها و بهبود شرایط کاری» اعلام کردند.