آرشیو پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۲، شماره ۳۶۶۴
جهان
۶

حزب سوسیالیست فرانسه عضو متقلب خود را اخراج کرد

دفتر ملی حزب سوسیالیست فرانسه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ژروم کاهوزاک وزیر مشاور در امور بودجه کشور در جریان نشست عصر سه شنبه این حزب، به اتفاق آرای اعضا از عضویت در حزب کنار گذاشته شد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه صادره از سوی حزب سوسیالیست فرانسه آمده است که کاهوزاک به عنوان یک منتخب مردمی و یک عضو دولت با دست زدن اقدامی غیرقابل قبول مبنی برمخفی کردن حساب شخصی خود در خارج و انجام تقلب مالیاتی، دروغ پردازی به شخص رئیس جمهور و نمایندگان مجلس ملی فرانسه و به «حزب سوسیالیست و اصول آن»، ضرر و زیان شدیدی رسانده است. این درحالی است که کاهوزاک در پی مطرح شدن پرونده قضایی خود در ارتباط با حساب شخصی اش در سوئیس و اتهام پولشویی مالیاتی، چند روز پیش مجبور به استعفا از سمت وزیر مشاوری خود در امور بودجه کشور شد.

کاهوزاک هفته گذشته از «کلود بارتلون» رئیس مجلس ملی فرانسه خواسته بود که کرسی خود را به عنوان نماینده منتخب مردمی به وی باز گرداند. کاهوزاک درجریان انتخابات مجلس ملی فرانسه در جریان ژوئن سال 2012 میلادی از حوزه انتخابیه سوم منطقه اوت گارون به مجلس ملی راه یافت اما به نظر نمی رسد وی بتواند به مقام قبلی خود بازگردد.

ماجرای کاهوزاک که در اوج شگفتی دولت سوسیالیست فرانسه رخ داد، هم اکنون به یکی از موضوعات اصلی در محافل سیاسی کشور تبدیل شده و دولت را برآن داشته است که با هدف اعمال نظارت و کنترل بیشتری بر دارایی ها و فعالیت مسئولان کشور به برخی از تدابیر لازم از جمله اعلام دارایی آنان و همچنین اتخاذ طرح سیاست در اخلاق، متوسل شود.

کاهوزاک در پی ماجرای رسوایی خود که با تشکیل پرونده قضایی همراه شده، جایگاه خود را از دست داد و در ردیف 50 شخصیت های سیاسی که پایین ترین حد ممکن می باشد، قرار گرفت. کاهوزاک از ماه ها پیش داشتن هرگونه حساب شخصی در خارج را به صورت رسمی از جمله مقابل نمایندگان مجلس ملی تکذیب کرده بود. افشای رسوایی مالی او زمینه ساز شگفتی جناح چپ از جمله فرانسوا اولاند رئیس جمهور سوسیالیست و ژان مارک آرو نخست وزیر فرانسه شد و آن دو با هدف مصون ماندن از آماج حملات زود هنگام در این زمینه، از خود سلب مسئولیت کرده و از کاهوزاک به دلیل دروغ پردازی ابراز انزجار کردند.