آرشیو پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۲، شماره ۳۶۶۴
جامعه
۱۷

3 درصد واجدان شرایط هنوز کارت ملی نگرفته اند

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور ضمن اشاره به دریافت کارت ملی از سوی 97 درصد جمعیت کشور خواستار اقدام 3 درصد افراد واجدشرایط باقی مانده برای دریافت این سند هویتی شد.

حمید پارسایی به ایسنا گفت: بخش قابل توجهی از افرادی که هنوز برای دریافت کارت شناسایی ملی اقدام نکرده اند، پانزده تا هجده ساله ها هستند که توصیه می شود این گروه نیز برای دریافت کارت خود اقدام کنند.

به گفته وی، بخش دیگری از افراد بالای پانزده سالی که هنوز کارت ملی دریافت نکرده اند، ایرانیان مقیم خارج کشور هستند که با توجه به الزام قانونی داشتن این سند، توصیه می شود این افراد هم کارت ملی خود را دریافت کنند.

وی درباره فرآیند صدور کارت شناسایی ملی توضیح داد: واجدان شرایط که هنوز کارت ملی خود را دریافت نکرده اند، باید به دفاتر پیشخوان دولت یا ادارات ثبت احوال مراجعه و با ارائه مدارک شناسایی خود، برای این منظور ثبت نام کنند. پس از کنترل مدارک نسبت به اسکن آنها اقدام و سپس فایل مربوط به پایگاه ثبت احوال ارسال خواهد شد و بعد از آن عملیات صدور و تحویل کارت متقاضی انجام می شود.

پارسایی مدت زمان ثبت نام متقاضیان تا زمان تحویل کارت را بسته به محل تقاضا، بین دو تا سه هفته عنوان کرد و افزود: هزینه دریافت کارت شناسایی ملی برای بار اول 2500 ریال و برای صدور اولین کارت المثنی صد هزار ریال و المثنی دوم به بعد نیز معادل 200 هزار ریال است.

وی با تاکید بر این که داشتن کارت شناسایی ملی الزامی است، خاطرنشان کرد: برابر قانون، همه دستگاه های دولتی و بانک ها موظف به ارائه خدمات خود به مراجعانی هستند که کارت ملی به همراه دارند، لذا توصیه می شود کسانی که تاکنون کارت ملی خود را دریافت نکرده اند و واجدشرایط هم هستند، در اولین فرصت اقدام کنند.