آرشیو یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۲۶۶۹
سیاست
۲

ارتباط غیرمعمول، اتهام بازداشت شدگان آذربایجانی

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به بازداشت دو نفر از شهروندان این کشور در ایران اعتراض کرد. به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری رسمی آذربایجان (ای پی ای)، وزارت خارجه آذربایجان اعلام کرد کنسولگری این کشور در تبریز به طرف ایرانی یادداشت اعتراض آمیزی را علیه بازداشت دو شهروند آذربایجانی ارائه کرده است.

خبرگزاری آذربایجان در این باره نوشت: «مقامات ایرانی به طور شفاهی بازداشت دو شهروند آذربایجانی در شهر تبریز را در روز سه شنبه گذشته (30 آوریل) تایید کرده اند.»

به نوشته این رسانه، دو نفر دستگیر شده در ایران شامل خانم خالد خالد، پژوهشگر شرق شناسی و نویسنده در مرکز عالی نظامی گنجوی و معاون او به نام شاماخ هستند. این افراد توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر شده اند. «محسن پاک آیین» سفیر ایران در باکو هم در واکنش به این موضوع گفت که تهران پس از بررسی، پاسخ یادداشت اعتراض آمیز جمهوری آذربایجان را ارائه خواهد کرد.

او این سخنان را در حاشیه سفر به شهر گنجه و در گفت وگو با خبرنگاران بیان کرد. وی افزود: «اطلاعاتی درباره شهروندان جمهوری آذربایجان که در ایران بازداشت شده اند ندارد اما می داند که کنسولگری آذربایجان در تبریز یادداشت اعتراض آمیزی را به وزارت خارجه ایران ارسال کرده است.»

از سوی دیگر روز گذشته ایسنا گزارشی داد که بر مبنای آن، یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به خبر دستگیری دو نفر از اتباع جمهوری آذربایجان اظهار کرده: «افراد ذکر شده به عنوان گردشگر به کشورمان سفر کرده اند و اتهام آنها اقدامات غیرقانونی از جمله برقراری برخی ارتباطات غیرمعمول بوده است و قوه قضاییه در حال رسیدگی به این اتهامات است.»

ایسنا در ادامه گزارش خود به نقل از پاک آیین، سفیر ایران در باکو آورده است: «اشخاصی در هر دو کشور هستند که برخی مسائل را مطرح و آن را در رسانه ها پخش می کنند. این در راستای روابط ما نیست. اراده روسای جمهور هر دو کشور نشان می دهد که این نهادها، اشخاص یا آژانس های غیر رسمی نمی توانند به روابط خوب ما صدمه بزنند.»