آرشیو دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۲۶۸۸
حوادث
۱۴

بیماری های عاطفی و شخصیتی زمینه ساز وقوع جرم

دکتر ناصر قاسمزاد

درباره جنایتی که در مهدی شهر سمنان روی داده و مردی باجناق خود را به قتل رسانده، آنچه مهم است اینکه روابط خارج از زناشویی برای افراد متاهل (زنان) اگر در چارچوب های عرفی و شرعی قرار داده نشود، می تواند تبعات جبران ناپذیری در پی داشته باشد. به نظر می رسد همسر مقتول (این زن) باید به نحوی تکلیف خود را با زندگی و همسرش مشخص می کرده است و سپس شرایط لازم را برای ارتباط با فرد جدید دیگر در زندگی آینده اش فراهم می کرد.

در این حادثه این سوال پیش می آید که چه اجباری می تواند در این رابطه زن مقتول با شوهر خواهرش وجود داشته باشد با توجه به اینکه مقتول فرزند نداشته است. به نظر می آید مشکلات فکری یا مسائل مادی از جمله مواردی باشد که باعث رابطه زن مقتول باشوهر خواهرش شده است.

در واقع ایجاد رابطه این زن در حین داشتن تعهد به فردی دیگر، خود، نمایانگر وجود بیماری عاطفی و شخصیتی در نزد فرد می تواند باشد.

به نظر می رسد نیازهای واپس خورده این زن در زندگی گذشته و عدم برخورداری از فکر و تجزیه و تحلیل سالم شرایط را برای انتخاب یا شراکت در ارتکاب این جرم فراهم کرده است.

در این میان جای خالی آموزش هایی که در خانواده ها باید تعهد و تقوا در زندگی زناشویی را رقم زند، دیده می شود در چنین مواردی می توان به خوبی احساس کرد یکی از مهارت های مهم در زندگی زناشویی حفظ و حراست کانون گرم خانواده و در غیر این صورت ایجاد زمینه یی برای کاهش هزینه های جسمی و روانی در زندگی زناشویی است و این مهارت ها باید در خانواده و در آغوش والدین به فرزندان آموزش داده شود. باید بگویم نیازهای روانی اعضای خانواده باید در هر مرحله از زندگی شناسایی و نسبت به ارضای آنها اقدام لازم انجام شود چه بسا که عدم پاسخگویی به این نیازها می تواند زمینه را برای بروز چنین جرایمی مهیا کرده و حق حیات را از دیگران سلب کند.

روانشناس و مدرس دانشگاه