آرشیو شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۲۷۰۲
صفحه آخر
۱۶
مکالمه

گپی با آدام یاچ، یکی از اعضای گروه بیستی بویز

از ویدئو کلیپ متنفرم

اردوان ارمغان

آدام یاچ یکی از اعضای گروه مشهور بیستی بویز بود. موسیقیدانی نخبه که در سال 1998 جایزه موسیقی ام تی وی را دریافت کرد. او در مراسم زنده تلویزیونی دریافت این جایزه از فرصت استفاده کرد و سیاست های جنگ طلبانه امریکا در خاورمیانه را به باد انتقاد گرفت.یاچ چندی پیش در اثر ابتلابه سرطان درگذشت. گروه بیستی بویز گفتمان تازه یی را در موسیقی مدرن پدید آورد. کلیپ «خرابکاری» آنان نیز هنوز یکی از بهترین کلیپ های قرن بیستم به شمار می آید. آنچه در پی می آید گزیده یکی از آخرین گفت وگوهای آدام یاچ است.

آقای یاچ آیا برای آنکه آدم خلاق بماند، نباید خودش را چندان جدی بگیرد؟

همین طور فکر می کنم. به گمانم این هم مهم است که پروردن این خیال در ذهن که زمانی موسیقیدان مشهوری بشوید هم فکر مضحکی است.

مضحک ترین جنبه اش چیست؟

از سر تا پایش مضحک است.

دست کم باعث می شود که افرادی به کنسرت های شما بیایند و به گروه تان علاقه مند باشند...

من از دیدن آدم هایی که برای تماشای کنسرت های بیستی بویز می آیند بسیار لذت می برم و عاشق دیدن شان هستم که فریاد سر می دهند و ترانه های ما را جست وخیز کنان همراه با ما می خوانند.

آیا به همین خاطر است که هنوز به کار ادامه می دهید؟

مگر به نظر شما باید کارمان را متوقف کنیم؟

البته که نه.

آیا هنوز بعد از چهل سال باید همین طور ادامه دهیم؟ با واکر هم باید روی صحنه برویم؟

می توانید مثل رولینگ استونز باشید.

نمی دانم. ما همواره درباره دو ماه آینده مان برنامه ریزی می کنیم و چندان از آن فراتر نمی رویم و برنامه یی برای 10 سال آتی نداریم. فعلابرنامه یی برای تعطیل کردن کار گروه نداریم.

بیستی بویز چند تا از تاثیرگذارترین ویدئو کلیپ های تاریخ ژانر خود را تولید کرد. چه شد که تصمیم گرفتید خودتان این ویدئوها را کارگردانی کنید؟

یکی از دلایلی که باعث شد خودم کارگردانی ویدئوهایمان را بر عهده بگیرم این بود که من چندان از ویدئو کلیپ خوشم نمی آید. در اصل از کلیپ ها متنفر هستم. از اوایل کار مدام سعی کردم تا نگذارم وارد بازار ویدئو-موزیک شویم، و علیه تمام چیزهایی که از ام. تی. وی پخش می شد موضع گیری می کردم. بعد تصمیم گرفتم کارهایی را با تدوینی مینیمال ارائه کنم که ربطی به ویدئوهای معمول در این شبکه نداشته باشد.