آرشیو دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۱۷۵۹
جهان
۱۵

دور

روایت یک اعتصاب غذا در «گوانتانامو»

آسوشیتدپرس: یکی از زندانیان سابق زندان گوانتانامو که اکنون آزاد شده و در کشور خود عربستان به سر می برد، در مصاحبه ای به شرح روزهای سخت خود طی اعتصاب غذا در این زندان پرداخته و با زندانیانی که اخیرا اعتصاب غذا کرده اند اعلام همدردی کرد. بیش از سه ماه است که ارتش آمریکا با گروهی از زندانیان معترض زندان گوانتانامو روبه رو است که دست به اعتصاب غذا زده اند در حالی که نظامیان آمریکایی در هر روز 44 زندانی را با طناب می بندند تا از طریق یک لوله در بینی به آنها مایعات مغذی را خورانده و جلوی مرگ آنها را بگیرند.

تسلیم در برابر حوثی ها

ایسنا: رییس جمهوری یمن بالاخره به اعمال فشارهای حوثی ها تن و به تمامی خواسته های آنها پاسخ مثبت داده است. هیات حوثی ها در نشست مذاکرات ملی یمن در بیانیه ای اعلام کرد: عبد ربه منصور هادی، رییس جمهوری یمن به تمامی خواسته های حوثی ها پاسخ داد که مهم ترین آن آزادی هفت نفر از بازداشت شدگان درگیری های اخیر بود. منصور هادی دستور داده است تا هفت حوثی که در جریان درگیری ها در نزدیکی سازمان اطلاعات خارجی دستگیر شده بودند، آزاد شوند و به قربانیان این درگیری ها در ازای عدم عقب نشینی از مذاکرات ملی غرامت پرداخت شود.

اعتراف آژانس جاسوسی آمریکا به شنود

رویترز: یک سند فاش شده نشان می دهد دولت آمریکا میلیون ها تماس تلفنی را توسط سازمان امنیت ملی در سال 2012 گردآوری کرده و از این میان اطلاعات دقیق تماس های تلفنی مربوط به حدود 300 شماره را به دقت مورد بررسی قرار داده است. این سند غیرمحرمانه که از سوی سازمان های اطلاعاتی آمریکا منتشر شده است، ظاهرا به منظور رفع انتقادها از سازمان های جاسوسی و دولت اوباماست. دولت آمریکا اعلام کرد با وجود اینکه سازمان امنیت ملی آمریکا بنا به گفته ادوارد اسنودن، کارشناس تحلیل اطلاعات سابق سازمان سیا، حجم گسترده ای از اطلاعات را توسط شرکت های اینترنتی و تلفنی آمریکا جمع آوری می کرده است، اما این جمع آوری اطلاعات قانونی بوده و تحت تدابیر کنترلی شدید قرار داشته و ناقض حریم خصوصی مردم عادی آمریکا نشده است.