آرشیو دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲، شماره ۲۷۲۱
جامعه
۱۳

مزارع 11 استان با فاضلاب خام آبیاری می شود

شیوع وبای تابستانی از راه سبزیجات آلوده

امید سلیمی بنی

نزدیک به نیمی از مردم ایران، سبزیجاتی را می خورند که با فاضلاب خام، یعنی فضولات خانگی تصفیه نشده، پرورش می یابد. این سبزیجات یکی از منشاهای آلودگی و بیماری های مختلفی مانند وباست که در سال های گذشته، باعث مرگ و میر تعدادی از ایرانیان شده است. با وجودی که برخی مسوولان می گویند در سال های اخیر به دلیل اقدامات قانونی و اعمال قانون برای کشاورزانی که مزارع شان را به فاضلاب می بندند، آبیاری مزارع با فضولات انسانی کاهش یافته، ولی مزارع 11 استان ایران، همچنان آلوده به فاضلاب است، این یعنی هشدار به جامعه که در صورت خوردن سبزیجات آلوده، احتمال شیوع وبا وجود دارد.

طبق آخرین اعلام رسمی مسوولان بهداشتی، مزارع استان تهران، در صدر آلودگی به فاضلاب انسانی است. رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت دیروز با اشاره به این موضوع، اعلام کرد تا سال 90 حدود 8 هزار هکتار زمین کشاورزی در کشور با فاضلاب خام آبیاری می شد. وزارت بهداشت عمدتا با استفاده از روش های حقوقی و قضایی این موضوع را پیگیری و در جهت کاهش آن تلاش کرده و به دنبال این اقدامات اکنون 40 درصد از اراضی که با فاضلاب خام آبیاری می شدند، کاهش یافته، یعنی هنوز 5 هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور با فاضلاب خام، آبیاری می شود.

این اظهارات در حالی بیان می شود که به جز وزارت بهداشت که وظیفه نظارتی بر آبیاری سالم مزارع را بر عهده دارد، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی تامین آب مزارع تلقی می شود و تاکنون گزارشی درباره اقدامات خود در این زمینه منتشر نکرده است. پیش از این نیز برخی از مسوولان درباره آبیاری مزارع با فاضلاب و احتمال شیوع بیماری وبا و سایر امراض عفونی از این طریق، اظهارنظر کرده بودند که در جدول زیر می خوانید: