آرشیو چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲، شماره ۲۸۳۰
اقتصاد
۵

رونق بی سابقه و تاریخی بازارهای بورس سهام امریکا

فتح بالاترین ارزش توسط داوجونز

داوجونز و اس اند پی، دو شاخص عمده بازارهای بورس امریکا، رکورد بالاترین ارزش خود را شکستند و سبد سهام فناوری نزدک می رود تا از مرز چهار هزارواحد گذر کند. بازارهای بورس امریکا که اخیرا می رفت تا دستاوردهای تازه خود را از دست بدهد، بار دیگر با موفقیت بویینگ امریکا در نمایشگاه هوایی دوبی جان تازه یی گرفت و رکوردهای تاریخی جدیدی از خود باقی گذاشت. داوجونز، شاخص صنعتی بازار بورس سهام امریکا برای نخستین بار از مرز 16 هزار گذشت و سبد سهام 500 شرکت اس اند پی از مرز 1800 عبور کرد و رکود بالاتری ارزش خود را شکست. سبد سهام فناوری نزدک پس از ترکیدن حباب سهام دات کام در سال 2000 میلادی و به سرعت به مرز چهار هزار نزدیک شده است.

در بازار بورس سهام نیویورک نیز ارزش شاخص صنعتی داوجونز از مرز 16 هزار گذشت و رکورد تازه یی از بالاترین قیمت این شاخص برجا گذاشت. افزایش شاخص داوجونز عمدتا ناشی از موفقیت شرکت هواپیما سازی بویینگ در نمایشگاه هوایی دوبی بود که بلافاصله منجر به بالارفتن قیمت سهام این شرکت شد.

شرکت های هواپیمایی مسافربری عربی خلیج فارس در نخستین روز گشایش «نمایشگاه هوایی دوبی» 171 فروند هواپیمای جت مسافربری به قیمت 259 میلیارد دلار به کارخانه هواپیماسازی بویینگ امریکا سفارش دادند.

این در حالی است که بر ارزش شاخص سهام اس اند پی در سال جاری بیش از 26 درصد افزوده شده که چنین افزایشی در 15سال گذشته بی سابقه بوده است.

سرمایه گذاران آسیایی ازعوامل مهم رونق بورس امریکا

بازارهای بورس امریکا اخیرا توجه بسیاری از خریداران آسیایی را به خود جلب کرده به طوری که برخی تحلیلگران، سرمایه گذاران آسیایی را یکی از عوامل عمده رونق بازارهای بورس امریکا عنوان کرده اند.

بسیاری از تحلیلگران همچنین تدوام خرید اوراق قرضه خزانه داری از سوی بانک مرکزی را یکی دیگر از عوامل رشد بازارهای بورس خوانده اند.

تحلیلگران همچنین پیش بینی کرده اند که سیاست محرک های اقتصادی بانک مرکزی، با کنار رفتن بن برنانکی، رییس پیشین بانک مرکزی و آمدن جانت یلن، رییس جدید بانک مرکزی تغییر عمده یی نخواهد کرد.

در پی رونق تاریخی بازارهای بورس سهام امریکا، دیروز ارزش سهام در بازارهای بورس اروپا نیز بالارفت و ارزش برابری یورو در برابر دلار امریکا افزایش یافت. بر ارزش شاخص سهام تایمز مالی لندن؟ صدم درصد، داکس فرانکفورت 81 صدم درصد و کاک پاریس 63 صدم درصد افزوده شد.