آرشیو پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۲۹۳۸
جهان
۶

زره پوشان روسی در اوکراین

همزمان با انتشار خبرهایی درباره آغاز عملیات دولت موقت ارتش اوکراین در شرق این کشور، یورو نیوز گزارش داد چند خودروی نظامی و یک تانک روسی وارد شهر اسلوویانسک در شرق اوکراین شده اند. شبه نظامیان طرفدار روسیه که برخی پرچم روسیه را در هوا تکان می دادند، مورد استقبال شماری از مردم قرار گرفته اند.

در حالی که یونیفرم سبز شبه نظامیان، نشان هیچ کشوری را بر خود ندارد، تجهیزات و سلاح های آنها از مدل های قدیمی ارتش جماهیر شوروی سابق است. این کاروان نظامی در مقابل شهرداری اسلوویانسک که در اشغال جدایی طلبان طرفدار روسیه قرار دارد متوقف شد. ظاهرا ماموریت این شبه نظامیان، پس گرفتن مجدد پایگاه هوایی منطقه کراماتورسک از نیروهای ارتش اوکراین است. دیروز مقامات اوکراین اعلام کردند که عملیات «ضد تروریستی» علیه شبه نظامیان مستقر در شرق کشور را آغاز کرده اند. مقامات دولتی، شبه نظامیان مسلح طرفدار روسیه را به اقدامات تروریستی متهم کرده و عملیات کنونی تحت فرماندهی «مرکز ضد تروریسم سازمان خدمات امنیتی اوکراین» به اجرا در آمده است و نیروهای ویژه پلیس و افراد مسلح این سازمان به عنوان واحدهای پیشرو در این عملیات شرکت دارند.

اولکساندر تورچینف، رییس جمهوری موقت اوکراین، گفته است که عملیات «پاکسازی» در چند مرحله به اجرا در خواهد آمد. تحلیلگران بر این باورند بعید است که تصمیم دولت موقت اوکراین برای رویارویی مسلحانه با شبه نظامیان مسلح بدون نوعی هماهنگی با اتحادیه اروپا و امریکا صورت گرفته باشد به خصوص اینکه واحدهای ارتش روسیه، با امکاناتی به مراتب بیشتر از اوکراین، در نزدیکی مرز دو کشور مستقر هستند و تردیدی وجود ندارد که در صورت خشونت آمیز بودن عملیات دولت موقت اوکراین در شرق، روسیه وارد کارزار خواهد شد.