آرشیو پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۳۹۵۱
جهان
۶

ورود خودروهای نظامی روسیه به دو شهر اوکراین

بحران جدایی طلبی در مناطق شرقی اوکراین همچنان ادامه دارد و با گذشت زمان، هر روز وارد مرحله تازه ای می شود. در تازه ترین این اتفاقات شبکه الجزیره روز گذشته اعلام کرد خودروهای زرهی در حالی که پرچم روسیه را حمل می کردند، روزگذشته وارد دو شهر کراماتورسک و اسلاویانسک در شرق اوکراین شدند.

در شهر کراماتورسک، ده ها مرد مسلح که استتار کرده بودند، بر روی سه خودروی زرهی سوار بوده و وارد این شهر شدند.

آسوشیتدپرس نیز اعلام کرد شش خودروی نظامی که پرچم روسیه داشتند با عبور از ایست بازرسی شهر اسلاویانسک وارد این شهر شدند؛ این در حالی بود که آنان مورد استقبال جدایی طلبان و طرفداران روسیه قرار گرفتند. به گزارش این شبکه خبری، یکی از این سربازان که خود را آندری معرفی کرد، گفت از اعضای نیروهای هوابرد اوکراین است که به نیروهای طرفدار روسیه ملحق شده است.

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که دیگر مناطق شرقی اوکراین نیز روز گذشته ناآرام بود. در این باره اعلام شد حدود 20 نفر از جدایی طلبان مسلح طرفدار روسیه روز گذشته وارد دفتر شهردار در شهر صنعتی دونتسک اوکراین شدند. به گزارش ایرنا، این افراد که به سلاح کلاشینکف مسلح بودند، با مقاومتی در ورود به دفتر شهرداری دونتسک از سوی مسئولان امنیتی این ساختمان روبه رو نشدند. آنها بعد از ورود به این ساختمان تنها خواسته خود را برگزاری همه پرسی در اوکراین در مورد تغییر نظام این کشور به نظام فدرالی و اعطای حقوق بیشتر به مناطق مختلف اعلام کردند.

در واکنش به حضور این نیروها، سرویس های امنیتی اوکراین اعلام کردند: گروه های مسلح هوادار روسیه که در شرق اوکراین فعالیت می کنند، دستور تیراندازی برای کشتن نظامیان اوکراینی را دارند. بخش مطبوعاتی سرویس های امنیتی اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد: گفت وگوهای شنود شده میان خرابکاران روس حکایت از آن دارد که اقدامات خرابکارانه شرق اوکراین توسط افسران اطلاعات نظامی روسیه هدایت می شود.