آرشیو شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۳۹۵۲
سیاسی
۲

روایت عراقچی از اجرای توافق ژنو

در جهت اجرای توافق ژنو، سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد: 450 میلیون دلار دیگر از درآمدهای نفتی مسدود شده ایران، آزاد و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شده است.

این پنجمین قسط از هشت قسط درآمدهای نفتی مسدود شده ایران است که براساس توافق ژنو، گروه 1+5 متعهد شده بود آنها را آزاد و به حساب بانک مرکزی واریز کند. معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در گفت وگو با ایرنا افزود: این مبلغ در حساب بانک مرکزی است و تصمیم گیری درباره نحوه هزینه آن با این بانک بوده و 1+5 تعهد خود را انجام داده است.

مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد؛ به دلیل این که ایران به تعهداتش براساس توافق نامه ژنو مبنی بر خنثی سازی نیمی از دخایر اورانیوم غنی شده 20 درصدی خود عمل کرده، آمریکا براساس تعهداتش، 450میلیون دلار از دارایی های ایران را آزاد کرده است.اجرای توافق ژنو در حالی است که برخی همچنان بر انتقادات خود از این توافق نامه پای می فشارند.

در همین خصوص پنجشنبه و پیش از پایان سفر استانی دولت به استان سیستان و بلوچستان، حسن روحانی در جلسه شورای اداری این استان با اشاره به اهمیت این توافق نامه هسته ای تاکید کرد: توافقی که به دست آمد، درحقیقت کار بسیار سختی بود و من در آینده مسائل و مشکلات این مذاکرات را برای مردم بازگو می کنم تا برخی که به دلیل منافع حزبی و سیاسی از تلاش فرزندان ملت قدردانی نمی کنند، بدانند که چه کار سختی از سوی مذاکره کنندگان صورت گرفته است.