آرشیو شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳، شماره ۳۹۵۲
سیاسی
۲

مطهری: فضا برای پرداختن به مسائل فرهنگی مهیاتر شده است

عماد افروغ و علی مطهری در برنامه این هفته «دیروز، امروز، فردا» که به موضوع فرهنگ در شعار سال93 اختصاص داشت، به مناظره پرداخته و درحالی که افروغ در این گفت وگو تاکید داشت: «متاسفانه ما در ظرف به جای مانده از رژیم پهلوی، می خواهیم مظروف انقلاب اسلامی را بریزیم»، مطهری بیان کرد: «قرار گرفتن مقوله فرهنگ در عنوان شعار سال، لزوما به این معنا نیست که شرایط فرهنگی ما نامطلوب تر از گذشته شده است.»

به گزارش مهر، علی مطهری، نماینده تهران در مجلس در این برنامه بیان کرد: امروز شرایط برای مطرح شدن مقوله فرهنگ در شعار سال مهیاتر شده است. در دولت گذشته درگیری های سیاسی شدیدی وجود داشت و نوعی نگاه فرهنگی خاص هم حاکم بود و به نظر می رسید اگر این شعار، آن سال ها مطرح می شد، به آن جواب سربالاداده می شد و در مجموع شرایط برای طرح این مقوله در آن سال ها مساعد نبود. عماد افروغ نیز طرح مدل فرهنگی نوسازی در مقطع بعد از جنگ از سوی طیفی از مسئولان را مورد اشاره قرار داد و گفت: به نظر می رسد طرفداران این ایده، الان هم امکان مانور دادن روی این افکار را دست کم به لحاظ تئوریک یافته اند. این مدلی بود که در غرب به اجرا درآمد و طبیعتا با اقتضائات جامعه اسلامی ما مطابقت نداشت. او با اشاره به تکیه بیش از اندازه به منابع نفتی اظهار کرد: این که ما دائم دور یک معدن نفتی بچرخیم و اقتصادمان را حول آن سامان دهیم، آیا این باعث ایجاد یک دولت رانتی نمی شود و نشده است؟ این سوال من از علماست، چرا آنها نسبت به چنین مساله ای حساسیت به خرج نمی دهند؟ افروغ همچنین هشدار داد: ما امروزه مدیرانی داریم که حرف می زنند نه برای این که آن را عملی کنند، بلکه حرف می زنند چون خود حرف زدن، برای آنها پاداش دارد. منظورم از مدیران امروزی هم لزوما دولت فعلی نیست.

مطهری نیز در ادامه برنامه گفت: پرداختن به مسائل کلان فرهنگی قطعا لازم است اما این آسیب را هم دارد که مساله فرهنگ به همین بحث های تئوریک خلاصه شود و نتیجه ملموسی نداشته باشد، چون واقعیت این است که باید مراقب نیروهای مخالف و خنثی کننده فعالیت های فرهنگی هم بود.