آرشیو سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۲۸
سلامت
۱۶

مراقب اسهال مسافرتی در تابستان باشید

یک متخصص بیماری های عفونی گفت: اسهال مسافرتی که بیشتر علت میکروبی دارد، به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی یا سرد نکردن خوب مواد غذایی یا استفاده از غذاهای غیرمطمئن صورت می گیرد، زیرا میکروب در هوای گرم سریع تکثیر پیدا می کند.

دکتر زهره آذرکار در گفت وگو با ایسنا با اشاره به این که با توجه به فصل تابستان و افزایش فعالیت برخی میکروب ها در این فصل شاهد شیوع بیشتر ابتلابه اسهال در بین کودکان هستیم، اظهار کرد: اسهال بیماری ای است که نباید با دارو جلوی آن را گرفت، یعنی نباید از داروهایی استفاده کرد که اسهال بیمار را کم کند.

وی تاکید کرد: اسهال میکروبی در این فصل شایع تر بوده که ممکن است به شکل بیماری وبا خود را نشان داده که از مهم ترین علائم آن اسهال شدید و آبکی است که ممکن است به دلیل از دست رفتن سریع آب و املاح بدن در کمتر از یک ساعت منجر به مرگ شود. اسهال خونی نیز به دلیل تهاجم میکروب ها به روده صورت می گیرد که در مدفوع فرد خون خواهد بود.

وی ادامه داد: اسهال ناشی از مسمومیت مواد غذایی جزو اسهال های حاد است که اسهالی گذرا بوده و عامل آن تخم مرغ فاسد، سس فاسد یا برنجی است که درون یخچال نگهداری نشده و با جایگزین کردن آب و الکترولیت بهبود حاصل می شود.