آرشیو سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۲۸
جامعه
۱۷

دستگیری دلالان کلیه در ایران

رئیس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت درباره خبری که روز گذشته درباره خرید کلیه ایرانی ها از سوی دو تبعه بیمار عربستانی منتشر شد، گفت: شعبه انجمن حمایت از بیماران کلیوی در یکی از شهرستان ها، مجوز پیوند از دهنده ایرانی را به این دو بیمار داده است. البته به محض مشخص شدن این جریان، وزارت اطلاعات وارد عمل شده و اکنون کل گروه دلالی این موضوع دستگیر شده اند.

کتایون نجفی زاده در گفت وگو با ایسنا افزود: این دو بیمار عربستانی با شناسنامه جعلی ایرانی از انجمن حمایت از بیماران کلیوی مجوز گرفته اند. بنابراین مساله اصلی در این موضوع بی دقتی افرادی است که متوجه این موضوع نشده اند و به همین دلیل، انجمن باید تمهیداتی را در زمینه تشخیص شناسنامه جعلی از غیرجعلی اتخاذ کند.

وی یادآور شد: پیوند اتباع خارجی از هر کشوری به شرط آن که از دهنده هم تبعه کلیه بگیرد، در ایران مجاز است. قانون این موضوع نیز از سال 1387 تصویب شده است. بنابراین پیوند کلیه دو تبعه بیگانه در ایران مجاز است، اما این به معنای آن نیست که «کلیه» ایرانی برای آنها استفاده شده است؛ زیرا این موضوع کاملاغیرمجاز است. طبق قانون پیوند از اتباع ایرانی به اتباع خارجی یا برعکس، غیرقانونی است و بشدت با آن برخورد می شود.