آرشیو سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۲۸
جهان
۶

تشدید درگیری ها در لیبی

درگیری بین گروه های شبه نظامی در لیبی روز به روز شدیدتر و حادتر می شود. این درگیری ها که از یک هفته پیش شروع شده تاکنون در مجموع 47 نفر کشته و 120 نفر زخمی برجای گذاشته است. این درحالی است که اعلام شد شبه نظامیان اقدام به ربودن دو نماینده پارلمان این کشور کرده اند. از همین رو کنگره ملی لیبی یکشنبه شب از دولت موقت این کشور خواست برای آزادی «سلیمان زوبی» و «فتحی العربی»، نمایندگان شهرهای بنغازی و جنزور در کنگره ملی لیبی فورا پادرمیانی کند.

شبه نظامیان شهر «مصراته» و هم پیمانان آنها از سیزدهم ماه جولای برای بیرون کردن شبه نظامیان شهر «الزنتان» از فرودگاه بین المللی طرابلس و چند مرکز نظامی در جنوب پایتخت لیبی، حمله گسترده ای را آغاز کردند. شبه نظامیان الزنتان از سال 2011 میلادی فرودگاه طرابلس و چند مرکز نظامی در پایتخت لیبی را در کنترل خود دارند. این درگیری ها موجب خسارت زیادی به فرودگاه و هواپیماهای مستقر در آن شد.

هیات دولت لیبی روز گذشته نشستی فوق العاده به ریاست «عبدالله الثنی» در مقر نخست وزیری در طرابلس برگزار کرد و به بررسی اوضاع در طرابلس و اطراف فرودگاه بین المللی این شهر پرداخت. در این نشست تلاش های دولت برای توقف خونریزی ها از طریق ارتباط با همه طرف ها و مشارکت بزرگان قبایل مناطق مختلف لیبی به منظور خروج طرابلس از این بحران در سریع ترین زمان ممکن بررسی شد. هیات دولت لیبی در پایان نشست خود بار دیگر از گرو ه های شبه نظامی درگیر در طرابلس خواست با توقف خشونت به زبان عقل و منطق و گفت وگوی ملی فراگیر روی آورند.

چند روز پیش مقامات لیبیایی اعلام کردند برای ایجاد امنیت در کشورشان از نهادهای بین المللی کمک خواسته اند.