آرشیو سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۲۸
جهان
۶

معرفی نامزدهای ریاست جمهوری در عراق

به دنبال درخواست رئیس پارلمان عراق برای معرفی کسانی که قصد نامزدی در پست ریاست جمهوری عراق را دارند، تاکنون چند نفر برای این پست ثبت نام کرده اند که مهم ترین نامزدهای مطرح شده برهم صالح و فواد معصوم از شخصیت های کرد عراقی هستند. انتخاب رئیس جمهور عراق با حداکثر دوسوم آرای نمایندگان پارلمان صورت می گیرد و قرار است روز چهارشنبه (فردا) نشست پارلمان به همین منظور برگزار شود.

به گزارش مهر و به نقل از پایگاه خبری المسله، حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به رهبری جلال طالبانی، برهم صالح و فواد معصوم را به عنوان نامزد پست ریاست جمهوری معرفی کرد. ملابختیار یکی از مسئولان دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق در بیانیه ای با اعلام این خبر افزود: برهم صالح و فواد معصوم پس از دو روز رایزنی معرفی شدند. در ادامه بیانیه گفته شده است، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق در جریان معرفی افراد مذکور برای نامزدی ریاست جمهوری قرار گرفته اند.

دو روز پیش نیز حنان الفتلاوی یکی از نمایندگان زن پارلمان که وابسته به ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی است، خود را برای انتخاب ریاست جمهوری معرفی کرد. فتلاوی در گفت و گو با سومریه نیوز گفت: این حق هر مرد و زن عراقی است که اگر شرایط موجود در قانون اساسی را داشته باشد، برای ریاست جمهوری نامزد شود. این زن اعتقاد دارد رئیس جمهور عراق باید از میان اعراب باشد، درحالی که طبق توافق های نانوشته در عراق، سمت ریاست جمهوری به کردها واگذار شده است. از سوی دیگر مهدی حافظ که به عنوان مسن ترین فرد، ریاست نخستین جلسه های پارلمان عراق را برعهده داشت نیز خود را نامزد پست ریاست جمهوری کرده است