آرشیو چهارشنبه ۱ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۴۰۲۹
اقتصاد
۴

واردات گازوئیل به صفر رسید

مدیرکل برنامه ریزی انرژی وزارت نفت گفت: سیاست جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع در نیروگاه های کشور سبب شد میزان واردات گازوئیل به کشور از ابتدای امسال به صفر برسد.

محسن مظلوم فارسی باف در گفت وگو با شانا اظهار کرد: سیاست جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع در نیروگاه های کشور منتج به تحقق مفاهیم و سیاست های مندرج در اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب می شود.

وی با اشاره به این که اتخاذ تدابیر و جایگزینی گاز با سوخت مایع سبب شد واردات گازوئیل (نفت گاز) در قیاس با سال گذشته به طور چشمگیری کاهش یابد، افزود: در ماه های اخیر میزان واردات این فرآورده به صفر رسیده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که تغییر راهبردی در سیاست های وزارت نفت رخ نمی داد و نیاز به افزایش میزان ذخیره سازی در نیروگاه های کشور متناسب با عملکرد سالیان پیش بود، هم اکنون باید روزانه بیش از ده میلیون لیتر نفت گاز وارد کشور می شد. همچنین شاهد افزایش مصرف دست کم 20 میلیون لیتر نفت کوره در نیروگاه های کشور (نسبت به میزان مصرف کنونی) بودیم که علاوه بر آثار منفی اقتصادی، چالش های بسیار زیاد زیست محیطی ناشی از افزایش وزن سوخت مایع در سبد سوخت نیروگاهی را نیز ایجاد می کرد.

مظلوم با اشاره به این که مسئولان وزارت نیرو نگران تامین سوخت نیروگاه ها نباشند، به آنها پیشنهاد کرد همسو با سیاست کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی، برای افزایش راندمان تولید برق، کاهش اتلاف برق در شبکه های انتقال و توزیع و توسعه تولید برق از طریق منابع تجدیدپذیر گام بردارند. مدیرکل برنامه ریزی انرژی وزارت نفت درباره این که وزارت نیرو برای سوخت چقدر پرداخت می کند، گفت: این وزارتخانه هیچ رقمی به این بابت به وزارت نفت پرداخت نمی کند.