آرشیو دوشنبه ۶ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۵۷۰۵
اجتماعی
۴
یادداشت

کشف شهر در تهرانگردی رئیس شورا

این شاید نخستین بار باشد که رئیس شورای شهر پایتخت به طور مستمر و هرهفته محله به محله و کوچه به کوچه به جای جای این شهر پر از مشکلات و البته سرشار از تاریخ و راز و رمز پای می گذارد و بدون هیچ واسطه ای و با انگیزه و علاقه شخصی خویش به پای حرف ها و دردهای مردم می نشیند و با آنان همدردی می کند و با خواسته ها و درددل های شان آشنا می شود.

کشف تهران بهترین نامی است که مسجد جامعی بر این کار نیکوی خود گذاشته و این خواسته دیرینه مردمی است که در این شهر زندگی می کنند ولی دیده و شناخته نشده اند. اقوام و افکار و آیین های گونه گون سال هاست در تهران به مسالمت در کنار هم زیسته اند و روسا و کلید داران شهر تهران روش زیست مدارا گونه آنان را ندیده اند تا آنان نیز خود چگونه بودن و زیستن با هم را بیاموزند.

حل مشکلات این کلانشهر نیاز به شناخت ملموس و همدلی با مردمانش دارد.

ارتباط و همدلی که از این کشف تهران میان یک دولتمرد و مردم ایجاد می شود بهترین سرمایه ای است که برای حل مشکلات تهران بدان نیازمندیم.

کشف تاریخ تهران یکی دیگر از ثمرات این گردش معنوی و فرهنگی هست. چه بسیار مکان ها و محلاتی که زیر گردوغبار و سیل ویرانگر مدرن سازی فراموش یا از هستی محو شدند و تاریخ و خاطرات و هویت این شهر پر از حادثه و خاطره را باخود بردند و اینک این شیوه خردپسند مسجد جامعی راهی است برای جلوگیری از این انهدام و دفن هویت وجودی شهری که بسیار سرنوشت ها و آرزوها و حوادث تلخ و شیرینی را در دل خود جای داده است. کشف تهران و بازسازی و حفظ و نگهداری آن می تواند مردم را با تاریخ خود آشنا و آشتی دهد و عامل جذب گردشگران داخلی و خارجی نیز خواهد شد پس سرمایه گذاری در این راه خود منبع درآمدزایی برای این شهر نیز است.