آرشیو پنجشنبه ۱۶ امرداد ۱۳۹۳، شماره ۲۰۸۳۹
ورزشی - اخبار کشور
۹

نماینده مجلس: 22 میلیارد دلار نقدینگی در دست مردم است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون بین 18 تا 22 میلیارد دلار نقدینگی در دست مردم وجود دارد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین «غلامرضا مصباحی مقدم» سه شنبه شب در نشست طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی با رویکرد سبک زندگی اسلامی در شهرکرد افزود: این آمار مستند از سوی رئیس سابق بانک مرکزی اعلام شده است.

وی گفت: وجود حجم قابل توجه نقدینگی سرگردان در دست مردم برای هر اقتصادی بحران می آفریند. مصباحی مقدم گفت: این میزان نقدینگی اگر وارد چرخه تولید شود ایجاد اشتغال را به همراه دارد اما هر بار که سراغ طلاو ارز رفته، باعث ایجاد بحران در این دو بازار شده است. مصباحی مقدم همچنین گفت: در حالی که کشور توان تولید 14 میلیون تن گندم را دارد؛ اما سال گذشته پنج میلیون و سال قبل از آن هفت میلیون تن گندم وارد شد و امسال نیز پنج میلیون تن گندم وارد می شود. وی با تاکید بر استفاده درست از منابع کشور یادآور شد: برای واردات گندم 6/2 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون 50 درصد از صنایع کشور با ظرفیت 50 درصد و حتی کمتر فعالیت می کنند و بخش عمده مشکل صنایع، نبود منابع مالی و نقدینگی است. وی تصریح کرد: دولت باید بسته خروج از رکود را سریع تر ساماندهی و محقق کند.

مصباحی مقدم گفت: باید از بخش خصوصی در امر تولید حمایت کرد چرا که دولت اکنون چهار میلیون کارمند و چهار میلیون بازنشسته دارد و با احتساب هر خانوار چهار نفر، بیش از 32 میلیون نفر نان خور دولت هستند و از منابع عمومی مصرف می کنند.